İÜ SOSYOLOJİ BÖLÜMÜ ÖĞRETİM ÜYESİ DOÇ DR. LÜTFİ SUNAR:

İÜ SOSYOLOJİ BÖLÜMÜ ÖĞRETİM ÜYESİ DOÇ DR. LÜTFİ SUNAR:

?15 TEMMUZ´DA EDİLGEN HALK, ETKEN OLDU?

İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Bölümü Öğretim Üyesi Doç Dr. Lütfi Sunar, 15 Temmuz darbe girişimi sonrasında devlet-toplum ilişkisinde önemli bir gelişme yaşandığını belirterek, ?Edilgen olan halk etken oldu. Demokrasi yolunda toplum ile işbirliği daha da artırılmalı.? dedi.
Doç. Dr. Lütfi Sunar, Başbakanlık Yurt Dışı Türkler ve Akraba Toplulukları Başkanlığı ile Kayseri Medeniyetin Burçları Derneği tarafından düzenlenen ?Kayseri Uluslararası Öğrenci Akademisi´nin seminerlerine konuşmacı olarak katıldı. ?Modernleşme ve Devlet, 15 Temmuz ve Sonrası´ konusunda bilgi veren Doç. Dr. Sunar, toplumu ayakta tutan unsurlardan birinin adalet olduğunu söyledi. Osmanlı toplumunun çok uluslu, çok kültürlü yapısı olduğunu, bu yapıyı ayakta tutmak için de sistem geliştirdiğini hatırlatan Sunar, ?Osmanlı, adaleti sağlamak için son derece çaba sarf etmiştir. Toplumu parçalanmaktan korumak için de özellikle; kıtlığa (Ekonomik kriz) karşı üretimi desteklemiştir. Halkın dinini, dilini ve kültürünü korumak için de gerekli tedbirleri almıştır. Ayrıca, yargı konusunda da gerekli önlemleri almıştır. Bunları mükemmel şekilde sürdürdü. Ancak, Avrupa´da gelişen ?Ulus´ devlet akımına karşı zayıf kaldı. Bu akıma karşı adeta tabiri caizse ?Tekledi´. Buna karşı ?Osmanlıcılık´ akımını geliştirmeye çalıştıysa da başarılı olamadı. Toplumun bütün kademeleri tarafından kabul görmedi. Ulus devlet anlayışı ile birlikte modernleşme kavramı ortaya çıktı. Ancak ?Din-i Devlet´ anlayışı ile ?Modernleşme´ arasında uyuşmazlık oldu. Gerici-ilerici, modern-muhafazakâr tartışmaları yaşanmaya başlandı.? şeklinde konuştu.
Cumhuriyet dönemi ile bu tartışmaların daha yoğun yaşanmaya başladığını hatırlatan Doç. Dr. Sunar, sözlerini şöyle sürdürdü:
?Cumhuriyet dönemi ile birlikte kurumsal organizasyon da değişti. Bürokratik bir yapı devlet anlayışına hâkim oldu. Halk önüne konulan sandıklarda bu bürokratik anlayışı kabul etmediğini gösterdi. Bunun üzerine devlete hakim olan anlayış, darbe yaptı. Ayrıca devletin zarar görmemesi için de sistemin içine Anayasa Mahkemesi gibi bazı kurumlar monte etti. Sistem zaman zaman, seçimle ortaya çıkan sonuçlara müdahale etti. Darbeler oldu. Ancak, darbeler karşısında önceleri pasif (Edilgen) olan halk, 15 Temmuz ile birlikte aktif (Etken) oldu. Darbe girişim sonrasında devlet-halk ilişkisinde olumlu yönde gelişme yaşandı. Devlet, bu anlayışı geliştirmeli. Karar alacağı zaman sivil toplum ile birlikte hareket etmeli. Bu sistem geliştirilmeli.?
Seminere Gürcistan, Afganistan, Arnavutluk, Çad, Kenya, Suriye, Pakistan, Ukrayna gibi değişik ülkelerden gelerek Kayseri´de üniversitede okuyan öğrenciler katıldı.


Haber Kaynak : İHA

'OSB Teknik Kampüsü' için imzalar atıldı

Yıldırım Beyazıt Mahallesi'nde 2 okulu birden hizmete açacak

Kayseri'de eğitimde büyük başarı

Talas Mehmet Karamercan Kütüphanesi’nde büyük gün

Erasmus Sport Projesi’nin ilk ayağı Erciyes’te

Yarıyıl tatilini fırsat bilen öğrencilerin akınına uğradı

Melikgazi’den ikinci bir akıl küpü kütüphanesi

Kayseri’de 323 bin öğrenci karne aldı

iki ayri protokol imzalandi

Büyükşehir’in Ödev Merkezi’ni minikler çok sevdi

Osman Ulubaş İlkokulu ve Ortaokulu'nun temeli atıldı

KAYMEK, İngilizce A1 seviyesi 2. Grup kurs kayıtlarını başlattı

Kocasinan’daki tüm öğretmenlere özel hediye

Öğretmenler Günü'nde en anlamlı hediye

İl Milli Eğitim Müdürü Karaköse: “Gençlerimiz oldukça Cumhuriyet yüzyıllarca yaşayacak”

Her eve ders çalışma masası geliyor