BİLİM SÖYLEŞİLERİ
Bilimsel ve Sistemsel Bakış - Prof. Dr. Ünal ÇAMDALI
Tarih: 25.5.2019 00:00:02 / 778okunma / yorum
Prof. Dr. Ünal ÇAMDALI

Değerli dostlar, geçen hafta Perşembe günü TÜBİTAK tarafından organize edilen, Bilim Söyleşileri Programı kapsamında İstanbul´da Samandıra Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde okuyan öğrencilerle buluştum. Programın amacı, gençlerin bilime ve teknolojiye olan ilgisini, sevgisini ve bu konulardaki farkındalıklarını artırmak. TUBİTAK faklı alanlardaki bilim insanlarını ülkemizin pek çok yerindeki lise ve ortaokul öğrencileriyle buluşturarak, bilime olan farkındalığın ve bilimsel okuryazarlığın artırılmasını hedeflemektedir. Etkinlik kapsamında; temel bilimler, sosyal bilimler, teknoloji, mühendislik, sanat ve tasarım konularında; konunun uzmanları tarafından öğrencilere çeşitli güncel ve temel bilgilerin aktarılması sağlanmaktadır.

Ben ilk defa programda yer aldım. TÜBİTAK tarafından görevlendirildiğim lise meslek lisesi olup, İstanbul´un Anadolu yakasında ve belli merkezlere oldukça uzak mesafede olan bir okuldu. Okulun merkezlere uzak olması, onların belki de benzer etkinliklerden yararlanmasını zorlaştırmaktadır. Dolayısıyla etkinliğin böyle bir okulda yapılması, TÜBİTAK´ın amaçlarına hizmet açısından uygun olduğunu düşünmekteyim. Zira etkinliğin amaçlarından biri de bu tür okullardaki öğrencilerin bilim konularına dikkatlerinin çekilmesidir. Okuldaki öğrencilerle yapmış olduğum söyleşinin, amaca hizmet ettiği fikrindeyim.

Değerli arkadaşlar, yapmış olduğum söyleşide; enerji ve entropi yasalarını temel alarak bunların yaşama ve teknolojiye olan yansımalarını gençlere anlatmaya çalıştım. Belki bu kavramlar, onlar için henüz çok yeniydi. Fakat belli temel kavramların erken yaşlarda öğrenilmesi; gençlerin gelecekti yaşamlarının yönetilmesine ve hedeflerinin belirlenmesine faydalı olacağını düşünmekteyim. Henüz hayatlarının ve yaşamlarının baharında oldukları için bazı konular uzak gibi görünse de gelecek bir gün gelecektir. Onlar da yaşamın aslında sorun çözmek olduğunu ve kavramların anlamlarını bir gün gelip anlayacaklardır. Ben de onlara bir anlamda bu hususları hatırlatmış oldum. Bu açıdan, enerji ve entropi bağlamında yaşam ve teknolojik gelişimin yapısının anlatmam, umarım gençlere katkı sağlayacaktır. Bunu zaman gösterecek olsa da samimi ve iyi niyetle yapılmış her eylemin sonuçlarının da hayırlı olacağını düşünüyorum.

Okuldaki söyleşimde, gençlerin temel bilimsel kavramları anlamalarının, gelecekleri açısından önemli olduğunu hissettim. Aslında bilimin temel kavramlarının anlaşılması sadece öğrenciler için değil, her kademedeki öğrenciler için hatta herkes için önemlidir. Bunların anlaşılması, aynı zamanda bilimsel farkındalığın artmasına da hizmet edecektir. Bilimsel farkındalığı yüksek olan toplumların, sorunlarına daha çok çare ürettiği gerçeği de önemlidir. Ayrıca gelişmiş ülkelerin meslek eğitimine çok önem verdikleri gerçeğini de gençlere anlatmaya çalıştım. Onlara yaşadığım tecrübelerden örnekler de vererek konuya dikkatlerini çekmeye çalıştım. Elimden geldiği kadar! Ancak gerek ülkemizde gerekse de tüm dünyada eğitim konusunda bazı sıkıntıların olduğu da ayrı bir gerçek. Gençlerin bu noktalara dikkatlerini çekmek için epey çaba sarf ettiğimi düşünüyorum. Çünkü postmodern çağın sorunlarından biri de konulara kısa süreli odaklanmadır. Zira yaşamda etkili olan pek çok konu vardır. Bu yüzden, günümüz gençlerinin ve tüm toplumların dikkatlerinin hızlı dağıldığını görmek olasıdır. Gençlere bu konuda da Almanya´da yapmış olduğum gözlemlerden örnekler verdim.

Değerli dostlar, aileden başlayan bir süreçte, genel olarak pek çok konuda çocuklarımızı daha çok eğitmemiz gerektiği kanaatindeyim. Bu görevi sadece öğretmenlerden beklemek de bence doğru bir yaklaşım değildir. İlkönce, aile okul işbirliği içerisinde çözülmesi gereken eğitim sorunlarımızın olduğu konusunda mutabık olmak gerekmektedir. Hatta bazen mutabakat bile yeterli olamamaktadır. Pedagojik ve diğer bilimsel destekler de gereklidir. Eğitim sorunlarının çözümünün pek çoğunu sadece öğretmenlerden beklenilmesi çare değildir.

Söyleşimin ikinci bölümünde gençlere söz verdim ve bana yönelttikleri sorulara, onların anlayacağı dilden yanıtlar vermeye çalıştım. Soruların hemen hemen tamamı çok ilginçti. Gençler bana oldukça enteresan sorular yönelttiler. Hatta bu soruların sorulmasına şaşırdığımı da ifade etmeliyim. Bunları, ancak büyük yaşlarda enerji konularına ilgili insanlar sorabilirdi. Gençlerin bana yönettiği soruların bir kısmı anlamsal olarak şunlardı: Gelecekte teknoloji nereye doğru ve nasıl gelişecek? Mekanik sistemlerle elektronik sistemlerin karşılaştırılması konusundaki görüşlerim? Teknolojinin olumlu ve olumsuz tarafları? Temel yasaların evrenin tamamını nasıl etkilediği ve bunların varoluşla olan ilgisinin neler olduğu? Enerji kaynaklarının gelecekte nasıl kullanılacağı? Motorların geleceği gibi birbirinden ilginç pek çok soru...

Bu soruları soran çocukların içlerinde bir cevher olduğu çok açıktı. Yaklaşık iki saat süren söyleşinin, bir saatini enerji ve entropi kavramlarının tanıtımına ve diğer bağlantılı konulara ayırırken; bir saatini de gençlerin sorularına yanıtlar vermeye çalıştım. Tüm samimiyetimle. Zira bu soruların sorulması beni şaşırttığı kadar çok da mutlu etti. Milletimizin geleceğini temsil eden gençlerin aslında pek çok şeyden haberdar olduğunu, onlarda gelişen farkındalığın daha da geliştirilmesi gerektiğini fark ettim. Gençlere daha fazla imkân verilmesi gerektiği kanaatindeyim.

Okulda söyleşi yapmamda en fazla çabayı gösteren öğretmenlerden Coşkun Hocanın, okul tanıtımında; okul öğretmenlerinin bireysel çabalarıyla, pek çok laboratuvar donanımlarını farklı firmaların desteğiyle de gerçekleştirdiklerini görmüş olmam beni ziyadesiyle mutlu etti. İçten yanmalı motor laboratuvarı, asansör donanım laboratuvarı, tesisat laboratuvarı, zayıf akım laboratuvarı bunlardan sadece bir kaçıydı. Okulun bu noktada hayli donanımlı olduğunu da gözlemledim.

Değerli dostlar, eğitim uzun bir süreç hatta uzun bir maraton. Burada sabır ve çaba çok önemli unsurlardır. Eğitim konusunda insana yapılan yatırım da çok anlamlıdır. Hani derler ya bir yıl sonrasını düşünüyorsan tohum ek; on yıl sonrasını düşünüyorsan ağaç dik; yüz yıl sonrasını düşünüyorsan da insan yetiştir. Kaldı ki gerek ailenin gerekse de toplumun bireylerine verebileceği en kıymetli hazinenin yine eğitim olduğu bilinen bir gerçektir.

Malın, mülkün, servetin sebep değil sonuç olduğunu pek çok defa ifade ettim. Tüm mesele eğitimli iyi bireyler yetiştirmektir. Zira en iyi işleri eğitimli iyi insanlar gerçekleştir. İyi işler yapanların da herkese hayrı dokunur. Bunları da unutmamak gerekir…

Sonuç olarak, benim için verimli geçen söyleşinin umarım gençlere faydası olmuştur. Onların içlerinde bulunan cevherlerin ortaya çıkmasına bir nebze de olsa katkı sağlamıştır. Bu vesileyle, programa emeği geçen başta TÜBİTAK yetkilileri olmak üzere Okulun Elektrik Elektronik Teknolojisi Öğretmeni Coşkun Hocaya, Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni aynı zamanda Müdür Yardımcısı Nilgün Hocaya, Elektrik Elektronik Teknolojisi Öğretmeni Mustafa Hocaya, Müdür Başyardımcısı Fatih Hocaya ve Okul Müdürü Oktay Hocaya en içten teşekkürlerimi sunar; tüm öğrencilerinin ülkemize ve insanlığa hizmet eden başarılı bireyler olmasını dilerim…  

 

Hoşça kalın…

 

Anahtar Kelimeler: BİLİM, SÖYLEŞİLERİ
Yazarın Diğer Yazıları
KAHRAMAN TÜRK KAVMİ: ÖZBEKLER (16 Ekim 2019 - Çarşamba)
KAYSERİLİ EMİN AMCA (07 Ekim 2019 - Pazartesi)
KAYSERİ LİSESİ (30 Eylül 2019 - Pazartesi)
ALINGANLIK ÜZERİNE (23 Eylül 2019 - Pazartesi)
BASKETBOL ŞAMPİYONASI VE ANIMSATTIKLARI (16 Eylül 2019 - Pazartesi)
ZAMANDA YAŞAMAK ZAMANLA ANLAMAK (26 Ağustos 2019 - Pazartesi)
İNSANLAR, BAYRAMLAR VE ANLAMLAR… (19 Ağustos 2019 - Pazartesi)
BU NASIL BİR DAVRANIŞ?.. (05 Ağustos 2019 - Pazartesi)
SÜMER LİSESİ… (27 Temmuz 2019 - Cumartesi)
SADECE BİZ Mİ VARIZ? (15 Temmuz 2019 - Pazartesi)
HANGİ SORUNLARA HANGİ SORULAR… (12 Temmuz 2019 - Cuma)
FİZİK BİLMEK NE ANLAMA GELİR?.. (04 Temmuz 2019 - Perşembe)
SORUNSUZ BİR YAŞAM OLACAK MI?.. (29 Haziran 2019 - Cumartesi)
SORUNLARI KİMLER ÇÖZECEK? (27 Haziran 2019 - Perşembe)
DÜNYA KAÇ MİLYAR İNSANI BESLEYEBİLİR? (22 Haziran 2019 - Cumartesi)
DİLİN ÖNEMİ VE DEĞERİ (20 Haziran 2019 - Perşembe)
BİR SINAVIN ARDINDAN… (18 Haziran 2019 - Salı)
İNSAN KAYNAĞIMIZ (15 Haziran 2019 - Cumartesi)
GENÇLERE SINAVLARLA İLGİLİ TAVSİYELERİM… (13 Haziran 2019 - Perşembe)
MAL MÜLK SEVDASI… (10 Haziran 2019 - Pazartesi)
DOSTLUKLAR VE BAYRAMLAR… (04 Haziran 2019 - Salı)
KARAR VERMEK… (01 Haziran 2019 - Cumartesi)
KİŞİSEL İLETİŞİMİN FORMÜLÜ VAR MI? (30 Mayıs 2019 - Perşembe)
19 MAYIS GÜNÜ KUTLAMALARINDAN BİR ANI (II) (22 Mayıs 2019 - Çarşamba)
ÇOK HIZLI AKIP GİDEN ZAMAN... (18 Mayıs 2019 - Cumartesi)
TOPLUMSAL GÜVEN SORUNU (14 Mayıs 2019 - Salı)
İNSAN DA BİR ISI MAKİNASI MI? (11 Mayıs 2019 - Cumartesi)
TOPLUMSAL ENERJİMİZ (09 Mayıs 2019 - Perşembe)
KASABAYA ELEKTRİĞİN GELDİĞİ GECE… (04 Mayıs 2019 - Cumartesi)
TUZHİSAR´IN SIHHİYECİSİ (25 Nisan 2019 - Perşembe)
KİME HANGİ BİLGİ GEREKLİ… (23 Nisan 2019 - Salı)
TÜKETEN İNSAN TÜKENEN CİHAN… (20 Nisan 2019 - Cumartesi)
KARADELİĞİN FOTOĞRAFI (18 Nisan 2019 - Perşembe)
YAPAY ZEKÂDAN DOĞAL ZEKÂYA (13 Nisan 2019 - Cumartesi)
TV KANALLARINA (AKADEMİK) BAKIŞ (09 Nisan 2019 - Salı)
HATA YAPMANIN YOLLARI (02 Nisan 2019 - Salı)
HAYATIN ÜNİVERSİTESİ OLUR DA… (28 Mart 2019 - Perşembe)
PARANIN KANUNU (26 Mart 2019 - Salı)
KIYAMETİN ENTROPİSİ (23 Mart 2019 - Cumartesi)
KÜRESEL ISINMA KÜRESEL BOZUNMA (21 Mart 2019 - Perşembe)
İCAT ÇIKARMA! (19 Mart 2019 - Salı)
KÜRESELLEŞEN DÜNYA YALNIZLAŞAN SİMA (16 Mart 2019 - Cumartesi)
HIRSLAR VE TUTKULAR (14 Mart 2019 - Perşembe)
SORUNLARIN KAYNAĞI VE ÇÖZÜMÜ (12 Mart 2019 - Salı)
BİLİM HER ŞEYİ AÇIKLAR MI? (05 Mart 2019 - Salı)
TECRÜBE Mİ TEORİ Mİ? (02 Mart 2019 - Cumartesi)
SAMİMİYET, GAYRET VE BAŞARI (28 Şubat 2019 - Perşembe)
ELEŞTİRİ VE ELEŞTİREL BAKIŞ (26 Şubat 2019 - Salı)
BİLGİNİN ÜRETİMİ VE GELİNEN NOKTA… (23 Şubat 2019 - Cumartesi)
KALIPÇI BAKIŞTAN KALBİ BAKIŞA (21 Şubat 2019 - Perşembe)
HAYAT BAYRAM OLMASA DA… (19 Şubat 2019 - Salı)
HAYAT BAYRAM OLSA İNSANLAR DA BİRLİK (16 Şubat 2019 - Cumartesi)
TELEVİZYONLARDAKİ PROGRAMLAR (14 Şubat 2019 - Perşembe)
AKIL YAŞTA MI? BAŞTA MI? (09 Şubat 2019 - Cumartesi)
BİLİMİN TABANA YAYILMASI (07 Şubat 2019 - Perşembe)
OTİZM: BİR SALGIN MI? (02 Şubat 2019 - Cumartesi)
TOPLUMSAL DUYARSIZLIĞIN ARTIŞI MI? (31 Ocak 2019 - Perşembe)
DEĞİŞEN DÜNYA DEĞİŞEN İNSAN (24 Ocak 2019 - Perşembe)
SOSYAL MEYDANDAN SOSYAL MEDYAYA (19 Ocak 2019 - Cumartesi)
YAŞAMIN ANLAMI ÜZERİNE (17 Ocak 2019 - Perşembe)
ÇEKİM VAR DA, ÇEKEN DE VAR MI? (15 Ocak 2019 - Salı)
NE KADAR VE NEREDE KUANTUM? (10 Ocak 2019 - Perşembe)
İKİ İLKOKULUM VE İKİ ÖĞRETMENİM (I) (03 Ocak 2019 - Perşembe)
ENTROPİ: YAŞAMIN BEDELİ Mİ? (29 Aralık 2018 - Cumartesi)
KİŞİSEL İLİŞKİLER VE TOPLUMSAL YAPI (27 Aralık 2018 - Perşembe)
POSTMODERN YAŞAM (25 Aralık 2018 - Salı)
MODERN YAŞAM (22 Aralık 2018 - Cumartesi)
GELENEKSEL YAŞAM (20 Aralık 2018 - Perşembe)
SİZİN ANNENİZ HİÇ ÖLMESİN… (18 Aralık 2018 - Salı)
OKUMAK VE YAZMAK (13 Aralık 2018 - Perşembe)
GENÇLERE TAVSİYELER (08 Aralık 2018 - Cumartesi)
NEREYE GİDİYORUZ? (04 Aralık 2018 - Salı)
YERELLİK Mİ? EVRENSELLİK Mİ? (22 Kasım 2018 - Perşembe)
NİCELİK Mİ? NİTELİK Mİ? (20 Kasım 2018 - Salı)
YAŞAMDAKİ DEĞİŞİM VE DÖNÜŞÜM (15 Kasım 2018 - Perşembe)
ENERJİMİZİ NEREDE HARCIYORUZ? (06 Kasım 2018 - Salı)
ÜLKEMİZİN ENERJİ SEPETİNE BAKIŞ (03 Kasım 2018 - Cumartesi)
ENERJİ NEDİR? NE DEĞİLDİR? (II) (30 Ekim 2018 - Salı)
ENERJİ NEDİR? NE DEĞİLDİR? (I) (27 Ekim 2018 - Cumartesi)
Sayfa:
Resmi İlanlar

SAYFA EDİTÖRÜ

/resimler/2015-4/16/1020184616446.jpg

 

    Süleyman ERDOĞAN
     editor@kayserihaber.com.tr 
    

Başlangıç Tarihi
Bitiş Tarihi
16 Ekim 2019 Çarşamba
KAYTV

Kaytv kayseri üzerinde

 

İLETİŞİM

Adres : Turgut Reis Mahallesi
İlgi Sok. Şehit İsmal Uygun Ap
No:22/A Kocasinan / KAYSERİ
Telefon : 0 352 235 63 63
Fax : 0 352 235 84 74

 

KANALIMIZA ABONE OL