VELİ ALTINKAYA


GELECEĞİN KAYSERİ’Sİ

GÜNDEM - Veli ALTINKAYA - Tekrar Yazıları


Aşağıdaki yazıyı bir gazetenin eki için yazmıştım. Bugünkü yazının konusu için uzun süre Başkan Özhaseki’nin henüz detaylarını bilmediğim Savcılık kararı ile ilgili basın toplantısını bekledim. Özhaseki’den beklediğim açıklama gelseydi köşede o konuyu işleyecektim. Olmayınca bu yazı devreye girdi. Şehrimizi uzun süredir meşgul eden bir konuda yargının karar vermiş olması da sevindirici.

Kayseri, yaklaşık 6 bin yıllık mazisi ile Anadolu’nun İstanbul’u mesabesindeki önemli şehirlerden biridir. Mimari estetiğini ve şehircilik anlayışını Sinan’dan, ticari dehasını Kültepe- Kaniş’ten mülhem bir duruşla Ahi Evran’dan, ulvi havasını Seyyid Burhaneddin Hazretleri’nden alan şehir, tarih boyunca yanı başında kurulduğu Erciyes gibi her dem zirvede olmuştur…

Kültepe-Kaniş-Karum zamanından başlayarak Anadolu’nun önemli birkaç ticaret ve şehircilik merkezi olan Kayseri Türk yurdu olduktan sonra da bu önem ve güzelliğini korumaya devam etmiştir.

Bugün gelinen noktada da Kayseri, bölgesinin, hatta Ankara’nın doğusundaki vilayetlerin örnek aldığı cazibe merkezlerinden biri konumundadır…

Cumhuriyetin ilk yıllarında Atatürk’ün Tayyare Fabrikası, Sümer Bez Fabrikası gibi sanayi tesisleri ile sahip çıktığı Kayseri 1950’den sonra başlayan planlı şehirleşme ve kalkınma hamlesi ile de günümüzde geleceğe güvenle bakmaktadır.

Bugün şehrimizi yönetenlerin tarihten aldıkları bu sorumlulukla da ilk olarak Cumhuriyetin 100. yılını, nihai olarak da 2050 yılının Kayseri’sini planlamaları ve buna göre adım atmaları gerekmektedir…

Kaniş Karum’la Mezopotamya’ya-Babil’e, Yabanlu Pazarı ile Uzak Asya’ya kadar uzanan Kayseri’nin ticari dehası, Ali Evran’dan aldığı ahlak ve anlayışla da bugün dünyanın dört bir yanında etkisini sürdürmektedir. Ortalama 1.5 milyar dolara doğru giden ihracatımızı önümüzdeki 4-5 yılda 5 milyar dolara Cumhuriyetin 100. yılında ise 10 milyar dolara ulaştırmalıyız… Bunun için canla başla çalışan Kayserili müteşebbislerin önce önünü açmalıyız, sonra da savunmaya sanayi, otomotiv sanayi gibi köklü sanayi hamleleri ile onlara destek olmalıyız.

Kayseri bana göre önümüzdeki 10-15 yılda ülkemizin önemli turizm şehirlerinden biri olacaktır… Yanı başında bulunan Kapadokya’nın da menbaı ve merkezi olan Kayseri, Büyükşehir Belediyesi’nin hayata geçirdiği Erciyes Projesi’nin tamamlanması ile birlikte özellikle kış sporları ve turizmi açısından Türkiye’nin bir numaralı şehri haline gelecektir.

Elbette sanayileşme ve turizm hedefini destekleyecek olan en önemli husus, ulaşım olacaktır. Bu noktadan hareketle, şehre karayolu ile olan ulaşımı daha sağlıklı hale getirme çalışmaları devam ederken, mutlaka demiryolu ve havayolu ağını da zenginleştirmeliyiz. Bu cihetle Ankara-Sivas hattında devam eden hızlı tren projesinin Yerköy-Kayseri ayağı ivedi olarak hayata geçirilmelidir.

Kayseri, daha çok merkezinde gelişen ve modernleşen bir şehir olarak karşımıza çıkmaktadır. Mutlaka bu şehrin ilçelerinden göçü durduracak tarım, hayvancılık, el sanatları gibi üretim merkezlerini yeniden devreye sokmamız gerekir… Şu anda % 13’lerde seyreden sulanabilir tarım arazisini Yamula, Bahçelik, Sarıoğlan ve Develi Projelerini tamamlayarak ikiye katlamak, hatta daha öteye götürmek zorundayız.

Kazandığını devleti ve milletiyle paylaşma anlayış ve ahlakı noktasında Türkiye’ye örnek olan Kayseri, önemli bir sağlık merkezi, üniversite şehri hatta basın merkezi olarak da ümit ediyorum ki öncelikle Cumhuriyetin 100. yılı hedeflerini net olarak ortaya koyar ve gerçekleştirir.