Kayseri Özel Halk Otobüsleri
Yeni Dünya - H. Ali YILDIRIM
Tarih: 7.10.2019 00:00:03 / 378okunma / yorum
H. Ali YILDIRIM

Mesleğim gereği birçok ilde ve yabancı ülkede bulundum ve gördüm ki, toplu taşıma yeteneği olarak Kayseri´miz çok iyi bir yerdedir, bunu hemşerilerimize gururla söyleyebilirim. Bunda düzgün şehirleşmenin de büyük katkısı olduğunu düşünüyorum. Merkez duraklardaki elektronik zaman çizelgesi hoş olmuş, sürücülerin zamana uyma yetenekleri de iyi. Ayrıca, insanla makineyi birlikte idare etmenin kolay bir iş olmadığını da biliyorum. Bu çok bilinmeyenli denklem gayet iyi çözülmüş ve eminim daha da gelişecektir. Bu yüzden Büyükşehir Belediyemize ve ÖHO Odasına bu başarılı hizmet için teşekkür hissetmeliyiz…

Yine de yapıcı olduğumu görebilirseniz söyleyeyim: Otobüs biniş ücreti (3TL), 10 km için özel araç yakıt masrafı ile aynıdır. Bu şehir merkezine 10 km. lik bir daire içinde oturanlar, şehir içinde araç kalabalığı yapacaklar demektir. Sayınız birden fazla ise bu defa durum 20-30km için de aynıdır, tespit bu. Yaygın değil ama hatırlatma olarak söyleyelim, güzergâh sürelerinin “paşaya kelle yetiştirme” kıvamında olmaması her zaman kamunun yararınadır. Diğer yandan sıcak havada çalışan kalorifer için sürücünün “Ben bilmem merkez bilir” direnişi, bu şahsın merkez ile bir sorunu olduğunu ve oraya yolcu üzerinden sorun ihraç etmeye çalıştığını gösterir. Bu durum ÖHO marka değerini küçültür. Diğer bir konu da, sürücünün sürekli kimlik takibi yapmak zorunda olması, bazı muaf ve indirimli yolcuların da zorluk çıkarmasıdır. Bu direncin kaynağı “topluma deşifre olmamak” olabilir mi bilmiyorum. Bir ara böyle bir tartışmaya şahit oldum, inatlaşınca yolcuyu ben ikna etmiştim. Tramvayda ise başkasının kartının kullanıldığını görmek neredeyse imkânsız…

Biniş ücreti konusunda, işletme sahibi, sürücü ve yolculardan aldığım bazı bilgileri aktarayım: Ücretsiz biniş sayısının fazlalığı ve uzak mesafe seferleri sorun olarak algılanmaktadır. Sayıları %50´yi aşabildiği söylenen ücretsiz yolcuların, “bir ekmek için 40km” gidip gelmek, “Hunat´ta tuvalet keyfi” için yolculuk yapmak, “ibadet için günde 3 hat” kullanmak, “iki duraklık yolculuk” yapmak, “işletme sahibi / mirasçı edası” takınmak gibi alışkanlıklar edinmiş oldukları ve bu yükü işletmeci ve tam ücretlilerin (3TL) üstlendiği kanısı hâkimdir. Ücretsizlerin belli saatlerde binmesi ise çözüm gibi gözükse de, ‘yaşlıların zamanı takip edememesi´, muhtemel ‘kaçırdım figanları´, ‘acil durum beyanları´ gibi tartışmalara yol açacağı düşünülmektedir. Kanaat; Ücretsiz binişte istismar olduğu ve zaman tahsisinin çözüm olamayacağıdır. Bir kişinin 10km, iki kişinin 20km, üç kişinin 30km içinde özel araç tercih etme eğilimi, iddia edilen “%50 ücretsiz” tezini güçlendiriyor…

Çözüm olarak ise: “Ücretsiz biniş yerine 50 kuruş gibi düşük bir değer alınır ise ücretsizlerin gereksiz binişleri caydırılmış, işletmecinin kâr-zarar dengesi korunmuş ve reel durum görülmüş olacaktır. Eğer bazı kişilerin ücretsiz binmesi bir zorunluluk ise 50 kuruşluk ücretin başka fonlardan biletlere yansıtılması adil, anlayışlı ve reel bir çözüm olacaktır.”demekteler, ben de aynı fikirdeyim. Çözüm için işletmeye ek ödeme yapılması, yolcu eğilimini değiştirmez, asıl psikolojik etki, kuruş ta olsa “kişinin kendi cebinden ödüyor” olmasıdır…

Özetlersek, otobüs işletmek kolay bir iş değil. Sürücünün işi de aracını emniyetle kullanıp, dışarda trafiği, içeride “bip” sesi ile “dur” ikazını takip etmekten fazla olmamalıdır. Tramvayda olduğu gibi kimlik ayrıntıları sürücünün değil işletme ile işverenin arka planda halletmesi gereken bir konu olmalı, sürücü stresi azaltılmalıdır. Bazen basit fikirler derin analizlerden daha iyi sonuç verir. Birkaç yıl önce bir devlet adamından: “Her karmaşık problemin yanında basit bir çözüm de durur, görmek için başka bir kafayla basit düşünmek gerekir.” cümlesini duymuştum. Biliyorum söylemesi kolay ama durum da bundan ibarettir…

Not: YAYALAR İÇİN YASAL OLMAYAN UYARI: Yaya geçiş önceliğini kullanırken, otobüslerin otomobil kadar kolay duramayacağını, aniden dursa bile arkada zincirleme kaza olabileceğini lütfen hatırlayınız.

H. Ali YILDIRIM: postalay@gmail.com

Anahtar Kelimeler: Kayseri, Özel, Halk, Otobüsleri
Yazarın Diğer Yazıları
BARIŞ PINARI YANKILARI (14 Ekim 2019 - Pazartesi)
FIRAT´IN DOĞUSUNA BARIŞ PINARI (11 Ekim 2019 - Cuma)
Kamu Yönetimi ve Liyakat (30 Eylül 2019 - Pazartesi)
BAĞIMLILIK VE DOYUMSUZLUK (23 Eylül 2019 - Pazartesi)
GÜÇLÜ ANNE GÜÇLÜ TOPLUM (16 Eylül 2019 - Pazartesi)
SEVGİ ANALOGDUR, BİRE SIFIRA GELMEZ (09 Eylül 2019 - Pazartesi)
CUMHURBAŞKANLIĞI HÜKUMET SİSTEMİ-4 (02 Eylül 2019 - Pazartesi)
KADINA ŞİDDETİN DİNAMİĞİ (29 Ağustos 2019 - Perşembe)
F-35, YOLUN YARISI EDER (26 Ağustos 2019 - Pazartesi)
RUSYA NEDEN DESTEKLİYOR? (14 Ağustos 2019 - Çarşamba)
MOSKOVA GÖSTERİLERİ VE SİBİRYA YANGINI (05 Ağustos 2019 - Pazartesi)
AYA AYAK BASMAK (29 Temmuz 2019 - Pazartesi)
DENGELER DEĞİŞİYOR (22 Temmuz 2019 - Pazartesi)
S-400 DİPLOMASİSİ (16 Temmuz 2019 - Salı)
ERGENLİKTE TAKILI KALMAK (15 Temmuz 2019 - Pazartesi)
G-20 ZİRVESİ (08 Temmuz 2019 - Pazartesi)
GÜNEYDOĞU ASYA (01 Temmuz 2019 - Pazartesi)
İRAN VE KÖRFEZ OYUNU (01 Temmuz 2019 - Pazartesi)
DUYURULAR VE ZARAFET (17 Haziran 2019 - Pazartesi)
BEŞ MAYMUN (TEKRAR) (03 Haziran 2019 - Pazartesi)
BEŞ MAYMUN (27 Mayıs 2019 - Pazartesi)
TİLKİ İLE KURT (08 Nisan 2019 - Pazartesi)
YAPAY ZEKÂ NEDİR? (25 Mart 2019 - Pazartesi)
YABANCI ÖZENTİSİ SÖZCÜKLER (11 Mart 2019 - Pazartesi)
GÜLÜMSEYEN TOPLUMLAR (04 Mart 2019 - Pazartesi)
İKİRCİKLİ ZİHİNLER (25 Şubat 2019 - Pazartesi)
AB SÜRECİNDE KİMLİK ETKİSİ (18 Şubat 2019 - Pazartesi)
KENDİN OLMAK (11 Şubat 2019 - Pazartesi)
YETKİ VE SORUMLULUK (04 Şubat 2019 - Pazartesi)
ZAMANIN RUHU İLE YAŞAMAK (28 Ocak 2019 - Pazartesi)
ROBINSON CRUSOE VE CUMA (21 Ocak 2019 - Pazartesi)
SOSYAL MEDYANIN DÜMEN SUYU (14 Ocak 2019 - Pazartesi)
FARKINDALIK PANZEHİRDİR (07 Ocak 2019 - Pazartesi)
ABD SONRASI SURİYE (01 Ocak 2019 - Salı)
ABD SURİYE´DEN ÇEKİLİYOR MU? (24 Aralık 2018 - Pazartesi)
ERKEK EVLAT MESELESİ (17 Aralık 2018 - Pazartesi)
SARI YELEK (10 Aralık 2018 - Pazartesi)
AVRUPA ORDUSU (03 Aralık 2018 - Pazartesi)
TÜRK AKIMI (26 Kasım 2018 - Pazartesi)
TRUMP, BİR GORBAÇOV MODELİ MİDİR? (19 Kasım 2018 - Pazartesi)
DÜNYA YENİDEN Mİ KUTUPLAŞIYOR? (12 Kasım 2018 - Pazartesi)
EŞİTLİK DERKEN NELER OLDU? (05 Kasım 2018 - Pazartesi)
KAŞIKÇI DAVASI (22 Ekim 2018 - Pazartesi)
50 YIL SONRA (08 Ekim 2018 - Pazartesi)
FIRAT´IN ÖTESİ (24 Eylül 2018 - Pazartesi)
İDLİB´İN ÖNEMİİDLİB´İN ÖNEMİ (10 Eylül 2018 - Pazartesi)
ONAYLANMA İHTİYACI (27 Ağustos 2018 - Pazartesi)
KÜRESEL DÜNYA ‘KÜRESEL LIFE´ (20 Ağustos 2018 - Pazartesi)
DOLAR SAVAŞLARI (13 Ağustos 2018 - Pazartesi)
TÜRK SAVUNMA SANAYİİ (06 Ağustos 2018 - Pazartesi)
S-400 HAVA SAVUNMA FÜZE SİSTEMİ (HSFS) (30 Temmuz 2018 - Pazartesi)
CUMHURBAŞKANLIĞI HÜKÜMET SİSTEMİ-3 (19 Temmuz 2018 - Perşembe)
CUMHURBAŞKANLIĞI HÜKÜMET SİSTEMİ-2 (17 Temmuz 2018 - Salı)
CUMHURBAŞKANLIĞI HÜKUMET SİSTEMİ-1 (16 Temmuz 2018 - Pazartesi)
EMPERYAL POLİTİKALARIN TEMELİ (09 Temmuz 2018 - Pazartesi)
SEÇİM SONRASI DIŞ DENGELER (02 Temmuz 2018 - Pazartesi)
PASİF SALDIRGANLIK (25 Haziran 2018 - Pazartesi)
STOCKHOLM SENDROMU (11 Haziran 2018 - Pazartesi)
FIRAT´IN DOĞUSU (04 Haziran 2018 - Pazartesi)
ABD KUDÜS´TE NE ARIYOR? (28 Mayıs 2018 - Pazartesi)
DÜNYA NEREYE GİDİYOR? (21 Mayıs 2018 - Pazartesi)
BABALAR VE OĞULLAR (07 Mayıs 2018 - Pazartesi)
KİMLİĞİMİZ NASIL OLUŞUYOR? (30 Nisan 2018 - Pazartesi)
AKDENİZ ENERJİ SAVAŞLARI (21 Nisan 2018 - Cumartesi)
Sayfa:
Resmi İlanlar

SAYFA EDİTÖRÜ

/resimler/2015-4/16/1020184616446.jpg

 

    Süleyman ERDOĞAN
     editor@kayserihaber.com.tr 
    

Başlangıç Tarihi
Bitiş Tarihi
14 Ekim 2019 Pazartesi
KAYTV

Kaytv kayseri üzerinde

 

İLETİŞİM

Adres : Turgut Reis Mahallesi
İlgi Sok. Şehit İsmal Uygun Ap
No:22/A Kocasinan / KAYSERİ
Telefon : 0 352 235 63 63
Fax : 0 352 235 84 74

 

KANALIMIZA ABONE OL