BAŞKAN KALKAN ‘ÖĞRETMENLİK MESLEK KANUNU’ NU GÜNDEME TAŞIDI 

"ÖĞRETMENLİK MESLEK KANUNU HAYAT BULSUN”

BAŞKAN KALKAN ‘ÖĞRETMENLİK MESLEK KANUNU’ NU GÜNDEME TAŞIDI 
Eğitim 23.11.2020 16:37:00 0

EDİTÖR

Haber Merkezi

Haberi Sesli Oku

Eğitim Bir-Sen 1 Nolu Şube Başkanı Aydın Kalkan24 Kasım Öğretmenler Günü vesilesi gerçekleştirdiği  basın açıklamasında ‘Öğretmenlik Meslek Kanunu’ nu gündeme taşıyarak  "Öğretmenlik Meslek Kanunu vaatte kalmasın, hayat bulsun" ifadesini kullandı.

Eğitim Bir-Sen 1 Nolu Şube Başkanı Aydın Kalkan 24 Kasım Öğretmenler Günü vesilesi gerçekleştirdiği basın açıklamasında  eğitim çalışanlarının sorunlarına dikkat çekip, öğretmenlerin meslek kanunu talebini dile getirdi.                                                        

Sendika binasında yaptığı açıklamalarda, öğretmenliğin, insanlığın en kadim ve önemli mesleklerinden bir tanesi olduğunu vurgulayan Kalkan şunları kaydetti.  “İnsanın, özünü keşfetmeye, kişiliğini inşa etmeye yönelik en büyük eylemi eğitimdir. Eğitimi, eğitim-eğitilen çerçevesinde, insanların birbirleriyle ilişkisinden, iletişiminden ve etkileşiminden beslenen akli süreçlerin hâkim olduğu ve ahlaki sonuçların hedeflendiği faaliyetler bütünü olarak kabul ediyoruz. Eğitimi, tam da bu yüzden hem bilim hem de hizmet noktasında vazgeçilemez, ertelenemez, yok sayılamaz, devre dışı bırakılamaz, alternatifi oluşturulamaz konumda görüyoruz. Eğitimde geriye düşenin ahlakta, adalette, merhamette, bilimde öne çıkması, teknolojide önde olması, ekonomik ve diplomatik düzlemde fark oluşturması mümkün olmaz. Öğretmenlik, insanlığın en kadim ve önemli mesleklerinden biridir. Öğretmen, çocuklarımızın şuur sermayesini artırma, bilgi haznesini büyütme, idrak zeminini güçlendirme, hikmeti keşfetme, hakikate ulaşma konusunda beşerin insanlaşması ve bireyin uzmanlaşması yolculuğunda hem rehber hem de rol modeldir. Bu vasıf, öğretmenlik mesleğinin tarih boyunca önemli ve değerli kabul edilmesinin de başlıca sebebidir. Eğitimde örnek gösterilen ülkelerde olduğu gibi, öğretmenliğin kamu sistemi içerisinde tanımlanmış eğitim-öğretim hizmetleri sınıfından müstakil bir meslek kanununa kavuşturulması hususu artık daha fazla ötelenmemelidir. Mesleğin hak ettiği şekilde tanımlanması, sosyal zeminde öğretmenlerin itibarının, haklarının korunması ve artırılması, yönetmeliklerle, genelgelerle oluşan görev, yetki, ehliyet, liyakat noktasındaki dağınıklığın giderilmesi için meslek kanununun ivedilikle yürürlüğe konulması gerekmektedir. Ülkemizde resmî ve özel eğitim kurumlarında fiilen görev yapan 1 milyon 200 bin öğretmen var iken, öğretmenin yetiştirilmesinden emekliliğine kadar öğretmenlik mesleğini bütün olarak ele alan bir Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun olmaması; hukuki açıdan boşluk, mesleki açıdan ise yoksunluktur. Kanun, hedefler ve gerçekler bağlamında uluslararası standartlara uygun bir kariyer mesleği niteliğini taşımalı; öğretmenin etkinliğini artıracak, itibarını yükseltecek hükümler içermelidir. Meslek kanununun yapılması için gereken talep de yazılması için gereken birikim de var. Bundan sonra bir tek şeye ihtiyaç var. O da kanunun çıkarılmasını hızlandıracak irade. Bizler Türkiye’nin bütün illerinden hep birlikte o iradeyi harekete geçirmek için sesleniyoruz: Meslek kanunumuzu istiyoruz, daha fazla beklemek istemiyoruz. Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun çıkarılması hedefine, 11. Kalkınma Planı’nda da Millî Eğitim Bakanlığı’nın 2023 Eğitim Vizyonu’nda da yer verilmesi, hem talebemizi doğruluyor, hem de tepkimizi haklı kılıyor. Meslek kanununun çıkarılması noktasında niyet ve kararlılığı kamuoyuna deklare edilmesinin üzerinden iki yıl geçmesine rağmen, bugüne kadar kamuoyuna net, açık ve kesin bir içerik paylaşımı yapılmış değildir. Millî Eğitim Bakanlığı’nca yürütülen çalışma, hazırlanan taslak, öngörülmüş bir tasarım mutlaka başta yetkili sendika olmak üzere, paydaşlarla iş birliği içinde ele alınarak olgunlaştırılmalıdır. Bu noktada, öğretmenlik mesleğine, öğretmenlere, eğitime ve öğrencilerimize dair hassasiyetlerimizi, önceliklerimizi, talep ve beklentilerimizi şekillendiren, meslek kanununa dair çerçeve beklentimizi ifade eden hususlara da dikkat çekmek istiyoruz”             

Sözlerinin devamında ‘Öğretmenlik Meslek Kanunu, öğretmene destek kanunu olmalı’ üst başlığıyla kamuoyunun dikkatini çekmeyi hedeflediklerini belirten Kalkan sözlerini şöyle noktaladı.“İçeriğe ve olması gerekenlere ilişkin farkındalık oluşturmayı hedefledik. Yaptığımız çalışmaların, araştırmaların, yayınlarımızın ve hazırladığımız raporların ürettiği birikimi esas alarak ‘nasıl bir meslek kanunu olmalı, meslek kanununda neler olmalı’ sorularına verilecek cevaplarımızı netleştirdik. Tespitlerimizi ve tekliflerimizi burada bir bütün olarak ifade edecek değiliz, başat konu başlıklarına yönelik teklif ve talepleri ifade etmekle yetineceğiz. Öncelikle resmî veya özel öğretim kurumu ayrımı yapmaksızın bütün öğretmenleri kapsayacak, öğretmenlik mesleğinin bütün boyutlarını ele alacak bir yasal düzenlemeye duyulan ihtiyaç konusunda geniş bir toplumsal mutabakatın varlığı herkesçe kabul edilmelidir. Bu mutabakatın faydalı bir sonuç doğurması, meslek kanununun ‘öğretmenlerin statüsünü, toplumsal itibarını yükseltebilecek, haklarda kazanç sağlayacak, çalışma şartlarını iyileştirecek, şiddeti de önleyecek’ türden bir içerikle uygulamaya konulmasıyla mümkündür. Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun eğitimin niteliğinin artmasına doğrudan ya da dolaylı olarak katkı sağlayacak pek çok düzenlemeye yasal dayanak oluşturma potansiyeli bulunmaktadır. Biz, meslek kanununda, öğretmenlerin özlük haklarının uluslararası standartlar çerçevesinde tanımlanmasını ve geliştirilmesini istiyoruz. Sözleşmeli ve ücretli öğretmenlik gibi haksız ve çözüm yerine sorun üreten uygulamaları ortadan kaldırmayan bir düzenlemenin meslek kanunu niteliği kazanamayacağına inanıyoruz. Resmî eğitim kurumlarındaki bütün öğretmenlerin kadrolu istihdamını emredici şekilde düzenlemeyen bir kanunun, öğretmene itibarını korumada yetersiz olacağını hatırlatıyoruz. Öğretmenlerin mesleki ilerlemelerini sağlayacak şekilde kariyer basamaklarının yeniden hayata geçirilmesinin meslek kanunu iddiasının ispatı için şart olduğunu düşünüyoruz. İstihdamda güçlük çekilen bölgeler başta olmak üzere, zorunlu hizmet gibi dayatmalara son verecek, öğretmeni motive ve teşvik etmeye, imkânlar, fırsatlar ve artırımlı haklarla ödüllendirmeye dair hükümlerin mesleği özendirmeye, mesleği yürütenleri güçlendirmeye ilişkin ön şart olduğunu biliyoruz. Öğretmenlerin atamadan yer değiştirmeye, yetişmeden gelişmeye, eğitim imkânlarından kariyer fırsatlarına, ehliyetten liyakate her konuda belirsizlikten, ayrımcılık ya da ayrıcalık kusurlarından kurtarmaya dönük hükümler meslek kanununun olmazsa olmazıdır. Eğitim ve öğretim süreçlerindeki vazgeçilmez unsurlardan biri olan eğitim kurumu yöneticiliği ve eğitim liderliği konusu bir sorun olarak değil, bir konum olarak meslek kanunu kapsamında düzenlenmeli, yöneticilik ve liderlik süreçlerine katılım, bu pozisyonlardaki mali, sosyal ve özlük hakları da mutlaka kanuni bir dayanak ve güvenceyle tanımlanmalıdır. Öğretmenin itibarının, statüsünün, hak ve imkânlarının, fırsat ve yetkilerinin artırılmasına dayanak yapılması gereken Öğretmenlik Meslek Kanunu, öğretmenlerin ve eğitim kurumu yöneticilerinin mali haklarında, hak, yetki, sorumluluk ve toplumsal beklenti ekseninde gerçekleştirilmesi kaçınılmaz görünen artış gerekliliği, kamu maliyesi dengesi, bütçe olanakları vb. bahanelerin arkasına sığınılmadan çıkarılmalıdır. Aksi hâlde, eğitimde istenilen başarının sağlanamayacağı, meslek kanunundan beklentinin karşılanamayacağı bilinmelidir”                     

Sözlerinin sonunda Covid- 19 ile mücadele döneminde okulun da öğretmenin de değerini; yokluğunun, eksikliğinin telafi edilemez niteliğini, toplumsal yapının ana direklerinden biri olduğu gerçeğini bir kez daha ortaya koyduğunun altını da çizen Kalkan ‘Öğretmen Meslek Kanunu’nu bir an evvel hayat bulmasını talep ederek şunları kaydetti.  “Salgın sebebiyle eğitim-öğretim faaliyetlerinde bilinen ve alışılagelen usullerin zorunlu olarak terk edilmesi, öğretmenlerimizin fedakârlıkları, azimleri, çabaları olmasa, bu zorlu sürecin, öğrenme kayıpları başta olmak üzere, giderilmesi mümkün olmayan zararlara sebebiyet vereceğini bugün çok net görebiliyoruz. Eğitim çalışanlarımız, yılda bir gün övgü cümleleriyle geçiştirilen anma günlerini beklemiyor. 24 Kasım’da öğretmenlerimize verilebilecek en büyük müjde, haklarını koruyup geliştirecek, çalışma şartlarını iyileştirecek, uğradıkları şiddeti önleyecek, sorunlarına çözüm üretecek ve mesleklerinin itibarını hak ettiği yere taşıyacak bir içerikle Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun TBMM gündemine getirilmesidir. Zaman, vaatleri gerçeğe dönüştürme, hedefleri sonuca ulaştırma zamanıdır”                                                               


Erciyes Üniversitesi'ne 30 milyon liralık destek

Kayserili iş insanı Abidin Özkaya, Erciyes Üniversitesi (ERÜ) Tıp Fakültesi Hastanesi'nin ihtiyacı olan iki cihaz ve tadilat işlemleri için 30 milyon liralık destekte bulundu. Kayseri son dakika haberleri Kayseri Haber'de...

ÖSYM 4 sınav gerçekleştirecek!

Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezince (ÖSYM) hafta sonu, Adalet Bakanlığı sınavları ile Elektronik Yabancı Dil Sınavı (e-YDS) düzenlenecek. Son dakika haberleri Kayseri Haber'de...

Üniversite öğrencileri, köy okullarındaki çocukların hayatına dokunuyor

Kayseri'de üniversite öğrencileri, sanat atölyelerinde yaptıkları ürünlerden elde ettikleri gelirle köy okullarındaki öğrencilere destek oluyor. Kayseri son dakika haberleri Kayseri Haber'in bülteninde..

Üniversite öğrencilerine ücretsiz eğitim imkanı!

Kayseri Büyükşehir Belediyesi’ne bağlı Kayseri Bilim Merkezi, Abdullah Gül Üniversitesi öğrencilerine yönelik ücretsiz arduino eğitimi sunuyor. Detaylar Kayseri Haber'de...

Üniversite-sanayi işbirliği yeni bir boyut kazandı!

Erciyes Üniversitesi (ERÜ) ve ASPİLSAN Enerji işbirliğiyle hayata geçirilen "Sektör Kampüste" programı kapsamında ilk ders verildi. Detaylar Kayseri Haber'de...

"En Değerlilerimiz İçin" projesi sanat oluşturuyor

KAYMEK Sarıoğlan Sosyal Yaşam Merkezi kursiyeri öğrenciler, "En Değerlilerimiz İçin" projesi kapsamında, hazırladıkları rölyefleri ilçede görev yapan öğretmenlere hediye etti.Detaylar Kayseri Haber'de...

Ramazan öğretmen zorlu mesafeyi öğrencileri için aşıyor

Kayseri'nin Yahyalı ilçesine bağlı kırsal mahalle Yeşilköy'de sınıf öğretmenliği yapan Ramazan Sevindik, öğrencileri için hafta içi her gün yaklaşık 100 kilometre yol katediyor.Detaylar Kayseri Haber'de...

Görme engelli öğretmen imkansızlığın olmadığını gösteriyor

Kayseri'de geçirdiği rahatsızlık nedeniyle görme yetisini kaybeden Ömer Polat, hayalindeki mesleği yapmanın mutluluğu ve gururunu yaşıyor. Detaylar Kayseri Haber'de...

Zanaat atölyeleri Türkiye genelinde öğrencilerle buluşuyor

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), "Beceri Geliştirme Programı" kapsamında hayata geçirilen zanaat atölyelerinin 81 ilde açılacağını bildirdi. Detaylar Kayseri Haber bülteninde...

Kızılay öğretmenleri artık okullarda!

Türk Kızılay Genel Başkanı Yılmaz, bu sene MEB ile yapılan protokolle çalışmaların son aşamasına gelindiğini söyledi. Detaylar Kayseri Haber bülteninde...

ERÜ ve Hoca Ahmet Yesevi Üniversitesi protokol imzaladı

Erciyes Üniversitesi ve Hoca Ahmet Yesevi Uluslararası Türk- Kazak Üniversitesi arasında akademik iş birliği protokolü imzalandı. Detaylar Kayseri Haber bülteninde....

İlk ders zili çaldı

Kayseri'de İlköğretim Haftası dolasıyla tören düzenlendi. Detaylar haberimizde…

Yeni eğitim-öğretim dönemi yarın başlıyor!

Yaklaşık 20 milyon öğrenci ve 1,2 milyon öğretmen için yaz tatilinin ardından yeni eğitim-öğretim dönemi, 74 bin okul ve 750 bine yakın derslikte başlatılacak. Detaylar haberimizde...

Kocasinan'da okullar öğrenciler için hazırlanıyor

Kocasinan Belediyesi’nin ‘Sağlığınız Bizim İçin Önemli’ sloganı ile başlattığı okul bahçesi ve çevresindeki temizlik çalışmaları aralıksız sürüyor. Detaylar Kayseri Haber Gazetesi'nde...

Okullarda uyum haftası başlıyor!

Bu yıl uyum eğitimleri, okul öncesi eğitime ve ilkokul birinci sınıfa başlayacak öğrenciler için 2-3 Eylül'de, ortaokula başlayacak öğrenciler için ise 9 Eylül haftasında düzenlenecek. Detaylar Kayseri Haber'de

Kayseri'de kaç yabancı öğrenci var? Cevap bakanlıktan geldi!

Milli Eğitim Bakanlığı, MHP Genel Başkan Yardımcısı İsmail Özdemir'in "Kayseri'de kaç yabancı uyruklu üniversite öğrencisi var" sorusuna cevap verdi. Detaylar Kayseri Haber'de...