Eğitimde yeni yaklaşım: "Sonuç" yerine "Süreç" odaklı ölçme sistemi geldi

Milli Eğitim Bakanlığınca (MEB) okul öncesi, 1, 5 ve 9. sınıflarda hayata geçirilen Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında, Yeni müfredat ile derslere "sonuç" yerine "süreç" odaklı ölçme sistemi geldi. Detaylar Kayseri Haber'de.

Eğitimde yeni yaklaşım:
Güncel 1.10.2024 11:55:00 430 0

Geçen yıl ilk kez Resmi Gazete'de yayımlanan ve ölçme değerlendirme uygulamalarında çatı mevzuat olan Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme ve Değerlendirme Yönetmeliği ile okullarda konu soru dağılım tabloları, ortak sınav haftası, ortak sınavlar, geliştirici değerlendirme ve sınavlarda açık uçlu sorular gibi birçok yenilik getirildi.

Okul öncesi, 1, 5 ve 9. sınıflarda uygulanmasına başlanan yeni müfredatla birlikte eğitimde "öğrenci merkezli" ve "beceri odaklı" yaklaşım benimsenerek, ölçme ve değerlendirmede köklü değişikliklere gidildi.

Bu kapsamda süregelen dönemde sadece girilen sınavın sonucuna göre değerlendirilmesi yapılan "sonuç odaklı ölçme" yerine, ilgili kademelerde görev yapan öğretmenler yeni müfredattaki ölçme değerlendirme uygulamalarında öğrencilerinin gelişimini takip edebilmelerine olanak sağlayan tanılayıcı, biçimlendirici ve düzey belirleyici değerlendirme yöntemleri arasında dengelerin sağlandığı "süreç odaklı ölçme" uygulayacak.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında geliştirilen "süreç odaklı ölçme" ile öğretim programlarında öğrencilerin bilgi ve becerilerindeki gelişimin aktif ve etkileşimli şekilde sistematik olarak izlenmesinin yanı sıra sınıf içerisinde öğrencilere anlık ve açıklayıcı geri bildirimler sağlanarak öğretim süreçlerinin sürekli olarak iyileştirilmesi hedefleniyor.

Eski ve yeni bilgi arasında bağlantı kurularak konuya ilgileri artırılacak

MEB, yeni müfredat doğrultusunda hazırlanan ders kitaplarında, "süreç odaklı ölçme" kapsamında öğrenciyi zihinsel, sosyal, duygusal, duyuşsal, fiziksel ve ahlaki açıdan bir bütün olarak gören "bütüncül eğitim yaklaşımı" benimsedi.

Ders kitapları teorik bilgilerin yanı sıra günlük hayatla da köprü kuracak nitelikte hazırlanırken, öğretmenlerin sınıf içi uygulamalarında yararlanabilecekleri birçok örnek ve yöntem sunuldu. Bu yöntemler, sınıflarda her öğrencinin farklı ihtiyaçlarına uygun olarak derslerin nasıl farklılaştırılabileceğine dair pratik bilgiler içeriyor.

Ayrıca öğretmenlere rehber olması amacıyla kitaplarda her konuya ilişkin izlemeleri gereken yollar da gösterildi. Buna göre, "süreç odaklı ölçme" uygulamasında öğretmenler dersi işlemeden önce öğrencilerinin görecekleri konuyla ilgili geçmişte aldıkları eğitimle hangi kavramları bilmesi gerektiğine hakim olacak ve sınıfta bu kavramların bilinirliği soru, görsel, video, test veya farklı ölçme araçlarıyla bilgi ve becerilerini sorgulayarak ön değerlendirme yapacak.

Ön değerlendirmeden sonra öğretmenler eskiden elde edilen bilgiyle yeni öğrenilecek bilgi arasında bağlantılar kurarak, öğrencilerin derse olan ilgisini artıracak ve günlük hayatta bu bilgilerin nerede ve nasıl karşısına çıkabileceğini anlatacak.

Öğretmenler, öğrencilerinin eğitim-öğretim süreçlerinden en üst düzeyde faydalanabilmeleri için sınıf içerisinde konuyla ilgili eksiği bulunan veya diğerlerine göre ileri düzeydeki öğrencileri tespit ederek, destekleme veya zenginleştirme gibi farklılaştırılmış eğitimleri de etkin bir şekilde planlayacak. Eksiği bulunan öğrenciler için "destekleme", ileri düzey öğrenciler için "zenginleştirme" uygulamaları olacak.

Öğrenciler de kendini ve akranlarını değerlendirecek

Yeni müfredatla uygulanan "süreç odaklı ölçme" yaklaşımına göre, öğretmenler öğrencilere ödevler, projeler, performans görevleri, sunumlar, kontrol listeleri, sınavlar, gözlem ve görüşme formları, grup çalışması, sınıf içi tartışmalar ve öz/akran/grup değerlendirmeleri onların performansını ölçmek ve geliştirmek için kullanacak.

Öğrencilere, yakın veya uzak çevresinde karşılaşabileceği problemler veya görevler verilerek, yargılayıcı tutumdan uzak ve motive edici geri bildirimler sağlanacak ve dijital teknolojiler kullanılarak aktif öğrenme süreçleri desteklenecek. Örneğin, kitapta bir konuyla ilgili belirlenen öğrenme çıktısına grup çalışmasıyla ulaşılması isteniyorsa, öğretmen sınıf içinde gruplar oluşturacak. Öğretmen, bu grupta yer alan her bir öğrencinin birtakım uygulamalar, araştırmalar ve çalışmalar yapmasını isteyerek sosyal becerilerinin gelişmesini sağlayacak.

Bu süreç boyunca öğretmen, öğrencinin her bir adımını izleyerek konuyla ilişkilendirilen hangi kazanımları elde ettiğini değerlendirecek ve böylece sonuca ulaşmak için geçilen aşamalar oluşturulan ölçeklerle kayıt altına alınacak. Ayrıca öğretmenler, ölçülmek istenen becerilerin değerlendirilmesinde grup çalışmasındaki sürece yönelik öğrencilerden hem kendilerini hem de akranlarını değerlendirmelerine yönelik oluşturulan "öz ve akran değerlendirme formlarını" doldurmalarını isteyecek.

Öğretmen ve veliler için yeni materyaller hazırlandı

Öte yandan Bakanlık, sınıf içi ölçme ve değerlendirme uygulamalarının süreç odaklı ve geliştirici bir yaklaşımla sürdürülmesi için veli, öğrenci ve öğretmenler için de materyaller hazırladı.

Bu kapsamda, velilere yönelik hazırlanan bilgilendirme kılavuzlarında yenilenen öğretim programlarına ilişkin beceriler, eğilimler, değerler, eğitim-öğretimde roller ve ders bazında tanıtımlar yer alıyor. Hazırlanan bilgilendirme kılavuzuyla velilerin öğrencilerin eğitim süreçlerine aktif katılımları ve sağlayacakları geri bildirimlerle eğitim-öğretim çalışmalarının daha etkin hale getirilmesi amaçlanıyor.

Ortaöğretime geçen öğrenciler için de bu yıl ilk defa müfredattaki değişikliklerin yer aldığı "Liseye Hoş Geldin" kitabı hazırlandı.

Kitap, öğrencilere lisede karşılaşacakları dersleri tanıtmak, programların işleyişini açıklamak, derslere nasıl çalışmaları gerektiğini aktarmanın yanı sıra lise dönemi boyunca kullanabilecekleri eğitim platformları ve kaynakları tanıtmak ve örnek uygulamalar sunmak hedefiyle oluşturuldu.

Öğretmenlere kılavuz olması için hazırlanan materyaller ise yeni öğretim programları esas alınarak süreç odaklı değerlendirme yaklaşımına göre oluşturuldu.

Kitaplardaki etkinliklerin öğretmenler tarafından süreç odaklı değerlendirme anlayışına uygun kullanabilmesine yönelik etkinliğin uygulama aşamaları, etkinlik kapsamında geri bildirimin nasıl verileceği ve farklılaştırma kapsamında öğrencilerin ihtiyaçlarına göre içeriğin nasıl uyarlanabileceğine yönelik bilgilere yer verildi.


Rojin Kabaiş'in cenazesi Diyarbakır'da defnedildi

Van'da, 27 Eylül'de kaybolan ve Van Gölü kıyısında cesedi bulunan 21 yaşındaki üniversite öğrencisi Rojin Kabaiş'in cenazesi, Diyarbakır'da toprağa verildi. Detaylar Kayseri Haber'de...

Kayseri güncel hal fiyatları (16 Ekim)

Kayseri'de vatandaşlar güncel hal fiyatlarını araştırıyor. Kayseri'de hal fiyatları ne kadar? 16 Ekim Kayseri hal fiyatları. Detaylar Kayseri Haber bülteninde..

Kayseri'de döviz kuru ne kadar oldu? (16 Ekim)

Dolar ve euro başta olmak üzere yabancı para birimleri, yerel para birimleri karşısında değer kazanmaya devam ediyor. Peki, döviz kuru bugün ne kadar oldu? Detaylar Kayseri Haber'de...

Kayseri'de güncel altın fiyatları ne kadar oldu? (16 Ekim)

Kayseri'de altın fiyatlarında, haftanın üçüncü işlem gününde yükselme yaşanıyor. Altına yatırım yapmayı tercih eden birçok Kayserili, güncel fiyatları yakından takip ediyor. Detaylar Kayseri Haber'de...

Kayseri’de bugün vefat edenler (16 Ekim)

Kayseri’de bugün vefat edenler kimler? Kayseri’de bugün 1 vatandaşımızı kaybettik. İşte 16 Ekim'de Kayseri'de vefat edenler... Detaylar Kayseri Haber bülteninde...

Kayseri'de kaçak tütün operasyonu

Kayseri'de bir tırda 2 ton 160 kilogram kaçak tütün ele geçirildi, 1 şüpheli gözaltına alındı. Detaylar Kayseri Haber'de...

Kayseri nöbetçi eczaneler (15 Ekim)

Kayseri'de bugünkü nöbetçi eczaneleri sizler için derledik. 15 Ekim 2024 nöbetçi eczaneler listesine haberimizden ulaşabilirsiniz. İşte Kayseri'deki nöbetçi eczaneler...

AGÜ'lü akademisyenlerden yeni proje

MTM Biyoteknoloji şirketi, TÜBİTAK 1507 KOBİ Ar-Ge Başlangıç Destek Programı kapsamında 2,4 milyon TL destek aldı. Detaylar Kayseri Haber'de...

Kocasinan Belediyesinden ekonomiye katkı

Kocasinan Belediye Başkanı Ahmet Çolakbayrakdar, Makina İkmal Bakım ve Onarım Merkezi'nin sanayi sitesi gibi çalıştığını belirtti. Detaylar Kayseri Haber'de...

Kayseri, 2024 yılının en iyi "Avrupa Spor Şehri" seçildi

Avrupa Spor Başkentleri ve Şehirleri Federasyonu (ACES Europe) tarafından 2024 yılı Avrupa Spor Şehirleri arasında yılın en iyi "Avrupa Spor Şehri" ilan edilen Kayseri, "Altın Bayrak" almaya hak kazandı. Detaylar Kayseri Haber'de.

Melikgazi'ye Ortaköy atmosferi taşınıyor

Melikgazi Belediye Başkanı Mustafa Palancıoğlu, "Ortaköy Sokağı" projesi için çalışmaların başladığını bildirdi. Detaylar Kayseri Haber'de...

El yıkama ile sağlığınızı koruyun

Kayseri Şehir Hastanesi Enfeksiyon Hastalıkları ve Mikrobiyoloji Kliniği Uzmanı Dr. Esma Eren Yılmaz, el yıkamanın yüzde 60 bulaşıcı hastalıklardan yüzde 60 koruduğunu söyledi. Detaylar Kayseri Haber'de...

Yahyalı elması, dünya pazarında

Kayseri'nin Yahyalı ilçesinde yetiştirilen elmaların üretiminden hasadına kadar her aşamasında yöre kadını yoğun emek harcıyor. Detaylar Kayseri Haber'de...

Erken teşhisle bitki hastalıkları önleniyor

Konya Gıda ve Tarım Üniversitesi (KGTÜ) Tohum ve Bitki Sağlığı Kliniği, tarımsal üretim sürecinde görülebilecek hastalıkları, ekimden önce tespit ediyor. Detaylar Kayseri Haber'de...

"8. Tıbbi Acil Çağrı Yönetimi Eğitimci Eğitimleri" başladı

Eskişehir'de, Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünce düzenlenen "8. Tıbbi Acil Çağrı Yönetimi Eğitimci Eğitimleri" başladı. Detaylar Kayseri Haber'de...

Sarıoğlan Müftülüğü'nde ekim ayı toplantısı

Sarıoğlan İlçe Müftülüğünün ekim ayı personel toplantısı, İl Müftüsü Durmuş Ayvaz başkanlığında gerçekleştirildi. Detaylar Kayseri Haber'de...