Eğitimde yeni yaklaşım: "Sonuç" yerine "Süreç" odaklı ölçme sistemi geldi

Milli Eğitim Bakanlığınca (MEB) okul öncesi, 1, 5 ve 9. sınıflarda hayata geçirilen Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında, Yeni müfredat ile derslere "sonuç" yerine "süreç" odaklı ölçme sistemi geldi. Detaylar Kayseri Haber'de.

Eğitimde yeni yaklaşım:
Güncel 1.10.2024 11:55:00 0

EDİTÖR

Yağmur Aksoy

Haberi Sesli Oku

Geçen yıl ilk kez Resmi Gazete'de yayımlanan ve ölçme değerlendirme uygulamalarında çatı mevzuat olan Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme ve Değerlendirme Yönetmeliği ile okullarda konu soru dağılım tabloları, ortak sınav haftası, ortak sınavlar, geliştirici değerlendirme ve sınavlarda açık uçlu sorular gibi birçok yenilik getirildi.

Okul öncesi, 1, 5 ve 9. sınıflarda uygulanmasına başlanan yeni müfredatla birlikte eğitimde "öğrenci merkezli" ve "beceri odaklı" yaklaşım benimsenerek, ölçme ve değerlendirmede köklü değişikliklere gidildi.

Bu kapsamda süregelen dönemde sadece girilen sınavın sonucuna göre değerlendirilmesi yapılan "sonuç odaklı ölçme" yerine, ilgili kademelerde görev yapan öğretmenler yeni müfredattaki ölçme değerlendirme uygulamalarında öğrencilerinin gelişimini takip edebilmelerine olanak sağlayan tanılayıcı, biçimlendirici ve düzey belirleyici değerlendirme yöntemleri arasında dengelerin sağlandığı "süreç odaklı ölçme" uygulayacak.

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında geliştirilen "süreç odaklı ölçme" ile öğretim programlarında öğrencilerin bilgi ve becerilerindeki gelişimin aktif ve etkileşimli şekilde sistematik olarak izlenmesinin yanı sıra sınıf içerisinde öğrencilere anlık ve açıklayıcı geri bildirimler sağlanarak öğretim süreçlerinin sürekli olarak iyileştirilmesi hedefleniyor.

Eski ve yeni bilgi arasında bağlantı kurularak konuya ilgileri artırılacak

MEB, yeni müfredat doğrultusunda hazırlanan ders kitaplarında, "süreç odaklı ölçme" kapsamında öğrenciyi zihinsel, sosyal, duygusal, duyuşsal, fiziksel ve ahlaki açıdan bir bütün olarak gören "bütüncül eğitim yaklaşımı" benimsedi.

Ders kitapları teorik bilgilerin yanı sıra günlük hayatla da köprü kuracak nitelikte hazırlanırken, öğretmenlerin sınıf içi uygulamalarında yararlanabilecekleri birçok örnek ve yöntem sunuldu. Bu yöntemler, sınıflarda her öğrencinin farklı ihtiyaçlarına uygun olarak derslerin nasıl farklılaştırılabileceğine dair pratik bilgiler içeriyor.

Ayrıca öğretmenlere rehber olması amacıyla kitaplarda her konuya ilişkin izlemeleri gereken yollar da gösterildi. Buna göre, "süreç odaklı ölçme" uygulamasında öğretmenler dersi işlemeden önce öğrencilerinin görecekleri konuyla ilgili geçmişte aldıkları eğitimle hangi kavramları bilmesi gerektiğine hakim olacak ve sınıfta bu kavramların bilinirliği soru, görsel, video, test veya farklı ölçme araçlarıyla bilgi ve becerilerini sorgulayarak ön değerlendirme yapacak.

Ön değerlendirmeden sonra öğretmenler eskiden elde edilen bilgiyle yeni öğrenilecek bilgi arasında bağlantılar kurarak, öğrencilerin derse olan ilgisini artıracak ve günlük hayatta bu bilgilerin nerede ve nasıl karşısına çıkabileceğini anlatacak.

Öğretmenler, öğrencilerinin eğitim-öğretim süreçlerinden en üst düzeyde faydalanabilmeleri için sınıf içerisinde konuyla ilgili eksiği bulunan veya diğerlerine göre ileri düzeydeki öğrencileri tespit ederek, destekleme veya zenginleştirme gibi farklılaştırılmış eğitimleri de etkin bir şekilde planlayacak. Eksiği bulunan öğrenciler için "destekleme", ileri düzey öğrenciler için "zenginleştirme" uygulamaları olacak.

Öğrenciler de kendini ve akranlarını değerlendirecek

Yeni müfredatla uygulanan "süreç odaklı ölçme" yaklaşımına göre, öğretmenler öğrencilere ödevler, projeler, performans görevleri, sunumlar, kontrol listeleri, sınavlar, gözlem ve görüşme formları, grup çalışması, sınıf içi tartışmalar ve öz/akran/grup değerlendirmeleri onların performansını ölçmek ve geliştirmek için kullanacak.

Öğrencilere, yakın veya uzak çevresinde karşılaşabileceği problemler veya görevler verilerek, yargılayıcı tutumdan uzak ve motive edici geri bildirimler sağlanacak ve dijital teknolojiler kullanılarak aktif öğrenme süreçleri desteklenecek. Örneğin, kitapta bir konuyla ilgili belirlenen öğrenme çıktısına grup çalışmasıyla ulaşılması isteniyorsa, öğretmen sınıf içinde gruplar oluşturacak. Öğretmen, bu grupta yer alan her bir öğrencinin birtakım uygulamalar, araştırmalar ve çalışmalar yapmasını isteyerek sosyal becerilerinin gelişmesini sağlayacak.

Bu süreç boyunca öğretmen, öğrencinin her bir adımını izleyerek konuyla ilişkilendirilen hangi kazanımları elde ettiğini değerlendirecek ve böylece sonuca ulaşmak için geçilen aşamalar oluşturulan ölçeklerle kayıt altına alınacak. Ayrıca öğretmenler, ölçülmek istenen becerilerin değerlendirilmesinde grup çalışmasındaki sürece yönelik öğrencilerden hem kendilerini hem de akranlarını değerlendirmelerine yönelik oluşturulan "öz ve akran değerlendirme formlarını" doldurmalarını isteyecek.

Öğretmen ve veliler için yeni materyaller hazırlandı

Öte yandan Bakanlık, sınıf içi ölçme ve değerlendirme uygulamalarının süreç odaklı ve geliştirici bir yaklaşımla sürdürülmesi için veli, öğrenci ve öğretmenler için de materyaller hazırladı.

Bu kapsamda, velilere yönelik hazırlanan bilgilendirme kılavuzlarında yenilenen öğretim programlarına ilişkin beceriler, eğilimler, değerler, eğitim-öğretimde roller ve ders bazında tanıtımlar yer alıyor. Hazırlanan bilgilendirme kılavuzuyla velilerin öğrencilerin eğitim süreçlerine aktif katılımları ve sağlayacakları geri bildirimlerle eğitim-öğretim çalışmalarının daha etkin hale getirilmesi amaçlanıyor.

Ortaöğretime geçen öğrenciler için de bu yıl ilk defa müfredattaki değişikliklerin yer aldığı "Liseye Hoş Geldin" kitabı hazırlandı.

Kitap, öğrencilere lisede karşılaşacakları dersleri tanıtmak, programların işleyişini açıklamak, derslere nasıl çalışmaları gerektiğini aktarmanın yanı sıra lise dönemi boyunca kullanabilecekleri eğitim platformları ve kaynakları tanıtmak ve örnek uygulamalar sunmak hedefiyle oluşturuldu.

Öğretmenlere kılavuz olması için hazırlanan materyaller ise yeni öğretim programları esas alınarak süreç odaklı değerlendirme yaklaşımına göre oluşturuldu.

Kitaplardaki etkinliklerin öğretmenler tarafından süreç odaklı değerlendirme anlayışına uygun kullanabilmesine yönelik etkinliğin uygulama aşamaları, etkinlik kapsamında geri bildirimin nasıl verileceği ve farklılaştırma kapsamında öğrencilerin ihtiyaçlarına göre içeriğin nasıl uyarlanabileceğine yönelik bilgilere yer verildi.


Şerit ihlali yapan araçlara ağır ceza!

Kayseri'de trafikte şerit ihlali yapıp diğer araçlara yol vermeyen kamyon ve tankerin sürücülerine 7 bin 129 lira para ceza uygulandı. Kayseri son dakika haberleri Kayseri Haber'de...

Kayseri Serbest Bölge yıl sonu toplantısını gerçekleştirdi

Kayseri Serbest Bölgenin 2024 yılı son yönetim kurulu toplantısı yapıldı. Kayseri son dakika haberleri Kayseri Haber'de...

Başkan Büyükkılıç, Erciyes'te yeni otelin açılışını gerçekleştirdi

Kayseri Büyükşehir Belediye Başkanı Memduh Büyükkılıç, Erciyes Kayak Merkezi’nde bir otelin açılış törenine katıldı.Kayseri son dakika haberleri Kayseri Haber'de...

Kayseri turizmi için yeni adımlar atıldı

Kayseri Büyükşehir Belediyesi ev sahipliğinde düzenlenen Kayseri Turizm Master Planı Arama Konferansı'nda kentin turizm geleceğini şekillendirmek için yol haritası belirlendi.Kayseri son dakika haberleri Kayseri Haber'de...

Bugün ne pişirsem?

Bugün mutfağımızdan çıkan en özel menülerle karşınızdayız! İşte güne lezzet katacak menümüz. Kayseri son dakika haberleri Kayseri Haber'de...

Kayseri nöbetçi eczaneler (21 Aralık)

Kayseri'de bugünkü nöbetçi eczaneleri sizler için derledik. 21 Aralık 2024 nöbetçi eczaneler listesine haberimizden ulaşabilirsiniz. Kayseri son dakika haberleri Kayseri Haber'de...

Erciyes'te yılbaşı tatili yoğun geçecek

Yılbaşı tatili için Erciyes Kayak Merkezi'ni tercih eden yerli ve yabancı turistler, buradaki otellerde doluluğu yüzde 100'e yaklaştırdı.Kayseri son dakika haberleri Kayseri Haber'in bülteninde...

Devlet desteğiyle başladı, 400 koyuna ulaştı

Nigar Ünal, devlet hibesiyle 20 koyunla başladığı besicilikte hayvan sayısını 400'e çıkardı.Kayseri son dakika haberleri Kayseri Haber'in bülteninde...

Devrilen otomobil can aldı

Nevşehir'de otomobilin devrilmesi sonucu 1 kişi hayatını kaybetti, 3 kişi yaralandı.Kayseri son dakika haberleri Kayseri Haber'in bülteninde...

Camide çıkan yangın korkuttu!

Kayseri'nin Felahiye ilçesinde çıkan yangında bir cami kullanılamaz hale geldi. Kayseri son dakika haberleri Kayseri Haber'in bülteninde...

Kayseri’de bugün vefat edenler (21 Aralık)

Kayseri’de bugün vefat edenler kimler? Kayseri’de bugün 1 vatandaşımızı kaybettik. İşte 21 Aralık'ta Kayseri'de vefat edenler.Kayseri son dakika haberleri Kayseri Haber'in bülteninde...

Kayseri’de namaz vakitleri (21 Aralık)

Namaz, islam dininde Müslümanlar'ın günde beş vakit Allah'a yönelerek kıldıkları ibadettir. Kayseri’de namaz vakitleri ne zaman? Kayseri son dakika haberleri Kayseri Haber'in bülteninde...

Kayseri'de cumartesi günü kurulan semt pazarları

Kayseri’de çeşitli mahallelerde haftanın 7 günü semt pazarı kuruluyor. Semt pazarları hangi gün ve nerede kuruluyor? Kayseri son dakika haberleri Kayseri Haber'in bülteninde...

Kayseri güncel hal fiyatları (21 Aralık)

Kayseri'de vatandaşlar güncel hal fiyatlarını araştırıyor. Kayseri'de hal fiyatları ne kadar? Kayseri son dakika haberleri Kayseri Haber'in bülteninde...

Kayseri'de güncel altın fiyatları ne kadar oldu? (21 Aralık)

Altına yatırım yapmayı tercih eden birçok Kayserili, güncel fiyatları yakından takip ediyor. Kayseri son dakika haberleri Kayseri Haber'in bülteninde...

Kayseri'de döviz kuru ne kadar oldu? (21 Aralık)

Dolar ve euro başta olmak üzere yabancı para birimleri, yerel para birimleri karşısında değer kazanmaya devam ediyor. Peki, döviz kuru bugün ne kadar oldu? Kayseri son dakika haberleri Kayseri Haber'in bülteninde...