EĞİTİMDEKİ BELİRSİZLİKLER GİDERİLMELİ

Eğitim Bir Sen kayseri 1 Nolu Şube Başkanı Aydın Kalkan değişen orta öğretim sisteminin belirsizlikler içerdiğini vurgulayarak ?Yeni ortaöğretim sistemi gözden geçirilmeli, belirsizlikler giderilmelidir? değerlendirmesinde bulundu?

EĞİTİMDEKİ BELİRSİZLİKLER GİDERİLMELİ
Eğitim 23.05.2019 17:41:32 0

EDİTÖR

Haber Merkezi

Haberi Sesli Oku

Eğitim Bir Sen Kayseri 1 Nolu Şube Başkanı Aydın Kalkan değişen orta öğretim sistemiyle ilgili olarak haber ekibimize yaptığı değerlendirmelerde ?Milli Eğitim Bakanı Sayın Ziya Selçuk, tarafından açıklanan ders çizelgelerine ilişkin değerlendirme yapmadan önce politika yapım sürecine ilişkin bazı eksikliklerin paylaşılması yerinde olacaktır. Ortaöğretim ders çizelgelerinin değiştirilmesi, öğretim programları, ders kitapları ve öğretmen norm kadro hesabını doğrudan etkileyen çok önemli bir husustur. Öğretmenleri ve öğrencileri doğrudan ilgilendiren böylesine önemli bir konuda ortaya çıkacak pozitif ve negatif durumların çok iyi hesaplanabilmesi için bu değişim sürecinin sahada olan, emek veren, ter döken işin içinde yoğrulan taraflarla olgunlaştırılması daha isabetli sonuçlar ortaya çıkarabilir. Eğer bundan sonrası için belli bir olgunlaştırma takvimi izlenecekse tüm paydaşların bu sürece dahil edilmesi yerinde olacaktır. Daha önce birçok kez tecrübe edildiği gibi akademik ve bürokratik bakış açısıyla iyi görünen uygulama boyutuyla hayata geçmesi zor ve sıkıntılı olan birçok uygulama akamete uğramış, proje ölü doğmuştur. Bu tasarım şekli bir değişim olarak görülse bile bir dokunuş bin haykırışa sebep olabilir? ifadesini  kullandı?

Eğitim Bir Sen Şube Müdürü Kalan sözlerinin devamında hemen hemen tüm branş öğretmenlerini etkileme potansiyeli olan bu kapsamlı değişikliğin hangi branşı tam olarak nasıl etkilediği etraflıca masaya yatırılarak değerlendirilmesi gerektiğini vurgulayarak şunları kaydetti:

 ?Bakanlık yeni düzenlemeye ilişkin kapsamlı belge veya raporu kamuoyuyla paylaşmış değildir. Yapılması düşünülen değişikliğe ilişkin daha derinlikli bir değerlendirme yapmak için kuşkusuz MEB´in ayrıntıları kamuoyuyla paylaşmasını beklemek gereklidir. Bununla birlikte, ders sayılarındaki bir değişikliğin hem eğitim politikaları açısından hem de ortaöğretim öğretmenleri açısından önemli etkileri olması hayli muhtemeldir. Bazı tespitleri şimdiden yapmak, muhtemel sonuçların öngörülmesine katkıda bulunmak adına şu hususları kamuoyunun dikkatine sunuyoruz. Zorunlu bir sebep olmadıkça, derslerin saatinde ve çeşidinde bir değişikliğe gitmek, okulların fiziki altyapısının ve mevcut insan kaynaklarının verimli kullanılamaması riski taşımaktadır. İlla ki bir değişim öngörülüyorsa toplam norm kadro hesaplamaları çok ince yapılmalı hiçbir öğretmenin dışarda kalmayacağı, angaryaya maruz kalmayacağı bir sistem oluşturulmalıdır. Ya da norm kadro sayısını artırmayacak ve eksiltmeyecek mevcut ders çizelgelerinde bir konsolidasyon ve iyileştirme yapılarak sistem kurgulanmalıdır. Ancak, açıklanan çizelge hiçbir şekilde böyle bir yaklaşımı benimsememiştir. Bunun yerine, orta öğretimin hemen hemen tüm derslerini ve dolayısıyla branş öğretmenlerini etkileyebilecek büyük bir değişiklik öngörülmüştür. Böylesi köklü bir adım öğretmenlerimizin olumsuz etkilenebileceği büyük riskleri taşımaya adaydır. Yeni açıklanan ders çizelgesi, mevcut ders isimlerinden oldukça farklı isimler içermektedir. Örneğin, Anadolu Liselerinde 9. sınıf için mevcut ders çizelgesinde 2 ders saati Fizik, 2 ders saati Kimya, 2 ders saati Biyoloji derslerine ayrılmışken, açıklanan çizelgede ?Doğa Bilimleri Deneyimi? diye 6 saatlik bir ders öngörülmüştür. Yeni açıklanan ders, mevcut derslerin toplamından ibaret bir isim değişikliği midir, yoksa yeni bir içerikle oluşturulacak farklı bir ders midir? Şayet isim değişikliği ise, böyle bir isim değişikliğine neden ihtiyaç duyulmuştur? Şayet farklı bir ders ise, mevcut Fizik, Kimya ve Biyoloji öğretmenleri ne olacaktır? Bu yeni dersi hangi branş öğretmenleri okutacaktır? Bir diğer örnek, 6 saat olarak öngörülen ?Sosyal Bilimler Deneyimi? dersine ilişkindir. Anadolu Liselerinde 9. sınıf için mevcut ders çizelgesinde 2 ders saati Tarih, 2 ders saati Coğrafya dersine yer verilmiştir. Bu yeni dersi hangi branş öğretmenleri okutacaktır? Mevcut öğretmenler ne olacaktır? Bu örnekler duyurulan çizelgede yer alan hemen tüm dersler için çoğaltılabilir ve benzer sorular sorulabilir. Bunun yanında 11 ve 12. sınıflarda öğrencilerin seçecekleri derslerin kombinasyonunda haftalık 40 ders saatini geçen durumların olduğu görülmektedir. Ders çizelgelerinde ve dolayısıyla saatlerinde yapılacak herhangi bir değişiklik, okulların norm kadro durumunu doğrudan etkilemektedir. Ders sayılarının ve dolayısıyla saatlerinin azaltılması durumunda, mevcut öğretmenlerin bir kısmının norm fazlası olması söz konusu olmaktadır. Öte yandan, ders saatinin artırılması durumunda ise öğretmen ihtiyacı sorunu ortaya çıkmaktadır. Türkiye´de ortaöğretimde yaklaşık toplam 240 bin şube vardır. Her sınıf düzeyine ortalama 60 bin şube olduğu ve bir öğretmenin zorunlu ders yükünün 21 saat olduğu varsayıldığında ve sadece 9. sınıfta herhangi bir dersin bir saat artırılması durumunda, yaklaşık 3 bin öğretmen ihtiyacı ortaya çıkmaktadır. Öte yandan, sadece 9. sınıfta herhangi bir dersin haftalık ders saati bir saat azaltılması durumunda, yaklaşık 3 bin öğretmen norm fazlası haline gelecektir. Birden fazla dersin ders saatlerinin aynı anda değiştirilmesi durumunda 10 binlerce öğretmen ihtiyacı ve fazlasının aynı anda doğması söz konusu olabilecektir. Hal böyleyken, açıklanan ders çizelgelerindeki yeni ders isimlerinin hangilerinin hangi branş öğretmenleri tarafından okutulacağı büyük bir sorun olarak önümüzde durmaktadır. Hemen hemen tüm branş öğretmenlerini etkileme potansiyeli olan bu kapsamlı değişikliğin hangi branşı tam olarak nasıl etkilediği etraflıca masaya yatırılmayı beklemektedir. Kaldı ki, yeni açıklanan ders çizelgeleri okul türü ayrımı yapmamıştır. Okul türleri resmi olarak devam ettiğine göre, farklı okul türleri için ders çizelgeleri ne zaman açıklanacaktır? Eğitime Bakış 2018 raporumuzda da vurguladığımız üzere, Türkiye´de gerek yıllık ortalama öğretim günü sayısı gerekse öğretim süresi OECD ülkeleri ve birçok AB ülkesinden daha düşüktür. Dolayısıyla, ciddi bir pedagojik gerekçe olmadan, ders sayısı ve sürelerinde büyük bir azaltmaya gitmek sorunludur. Bu çerçevede, Türkiye´nin en büyük eğitim sendikası olarak talebimiz, açıklanan çizelgenin bir taslak olarak düşünülmesi ve ilgili paydaşlarla istişare yapılarak olgunlaştırılmasıdır. MEB, bir sunumla açıkladığı ders çizelgelerine ilişkin, yukarıda sorulan sorulara da cevap içerecek kapsamlı bir dosya hazırlamalı ve kamuoyuyla paylaşmalıdır."


Erciyes Üniversitesi'ne 30 milyon liralık destek

Kayserili iş insanı Abidin Özkaya, Erciyes Üniversitesi (ERÜ) Tıp Fakültesi Hastanesi'nin ihtiyacı olan iki cihaz ve tadilat işlemleri için 30 milyon liralık destekte bulundu. Kayseri son dakika haberleri Kayseri Haber'de...

ÖSYM 4 sınav gerçekleştirecek!

Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezince (ÖSYM) hafta sonu, Adalet Bakanlığı sınavları ile Elektronik Yabancı Dil Sınavı (e-YDS) düzenlenecek. Son dakika haberleri Kayseri Haber'de...

Üniversite öğrencileri, köy okullarındaki çocukların hayatına dokunuyor

Kayseri'de üniversite öğrencileri, sanat atölyelerinde yaptıkları ürünlerden elde ettikleri gelirle köy okullarındaki öğrencilere destek oluyor. Kayseri son dakika haberleri Kayseri Haber'in bülteninde..

Üniversite öğrencilerine ücretsiz eğitim imkanı!

Kayseri Büyükşehir Belediyesi’ne bağlı Kayseri Bilim Merkezi, Abdullah Gül Üniversitesi öğrencilerine yönelik ücretsiz arduino eğitimi sunuyor. Detaylar Kayseri Haber'de...

Üniversite-sanayi işbirliği yeni bir boyut kazandı!

Erciyes Üniversitesi (ERÜ) ve ASPİLSAN Enerji işbirliğiyle hayata geçirilen "Sektör Kampüste" programı kapsamında ilk ders verildi. Detaylar Kayseri Haber'de...

"En Değerlilerimiz İçin" projesi sanat oluşturuyor

KAYMEK Sarıoğlan Sosyal Yaşam Merkezi kursiyeri öğrenciler, "En Değerlilerimiz İçin" projesi kapsamında, hazırladıkları rölyefleri ilçede görev yapan öğretmenlere hediye etti.Detaylar Kayseri Haber'de...

Ramazan öğretmen zorlu mesafeyi öğrencileri için aşıyor

Kayseri'nin Yahyalı ilçesine bağlı kırsal mahalle Yeşilköy'de sınıf öğretmenliği yapan Ramazan Sevindik, öğrencileri için hafta içi her gün yaklaşık 100 kilometre yol katediyor.Detaylar Kayseri Haber'de...

Görme engelli öğretmen imkansızlığın olmadığını gösteriyor

Kayseri'de geçirdiği rahatsızlık nedeniyle görme yetisini kaybeden Ömer Polat, hayalindeki mesleği yapmanın mutluluğu ve gururunu yaşıyor. Detaylar Kayseri Haber'de...

Zanaat atölyeleri Türkiye genelinde öğrencilerle buluşuyor

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), "Beceri Geliştirme Programı" kapsamında hayata geçirilen zanaat atölyelerinin 81 ilde açılacağını bildirdi. Detaylar Kayseri Haber bülteninde...

Kızılay öğretmenleri artık okullarda!

Türk Kızılay Genel Başkanı Yılmaz, bu sene MEB ile yapılan protokolle çalışmaların son aşamasına gelindiğini söyledi. Detaylar Kayseri Haber bülteninde...

ERÜ ve Hoca Ahmet Yesevi Üniversitesi protokol imzaladı

Erciyes Üniversitesi ve Hoca Ahmet Yesevi Uluslararası Türk- Kazak Üniversitesi arasında akademik iş birliği protokolü imzalandı. Detaylar Kayseri Haber bülteninde....

İlk ders zili çaldı

Kayseri'de İlköğretim Haftası dolasıyla tören düzenlendi. Detaylar haberimizde…

Yeni eğitim-öğretim dönemi yarın başlıyor!

Yaklaşık 20 milyon öğrenci ve 1,2 milyon öğretmen için yaz tatilinin ardından yeni eğitim-öğretim dönemi, 74 bin okul ve 750 bine yakın derslikte başlatılacak. Detaylar haberimizde...

Kocasinan'da okullar öğrenciler için hazırlanıyor

Kocasinan Belediyesi’nin ‘Sağlığınız Bizim İçin Önemli’ sloganı ile başlattığı okul bahçesi ve çevresindeki temizlik çalışmaları aralıksız sürüyor. Detaylar Kayseri Haber Gazetesi'nde...

Okullarda uyum haftası başlıyor!

Bu yıl uyum eğitimleri, okul öncesi eğitime ve ilkokul birinci sınıfa başlayacak öğrenciler için 2-3 Eylül'de, ortaokula başlayacak öğrenciler için ise 9 Eylül haftasında düzenlenecek. Detaylar Kayseri Haber'de

Kayseri'de kaç yabancı öğrenci var? Cevap bakanlıktan geldi!

Milli Eğitim Bakanlığı, MHP Genel Başkan Yardımcısı İsmail Özdemir'in "Kayseri'de kaç yabancı uyruklu üniversite öğrencisi var" sorusuna cevap verdi. Detaylar Kayseri Haber'de...