Mağdur tüketici nereye baş vuracağını bilmiyor, tüketicinin hakkını kim koruyacak? Sevgili izleyicler; Gelişen teknoloji ile birlikte çeşitlenen satış teknikleri ve sektörel artış tüketici mağduriyetlerinda artış yaşatırken tüketici yaşadığı sıkıntıları hagi kanallal çözeceğinini bilmiyor. Satın alınan mal ve hizmetlerde karşılaşılacak sorunlar neticesinde çözüm masası olarak oluşturulan Tüketici Hakem Heyetlerinin varlığından da habersiz olan mağdur tüketici, aldığı mal ve hizmette karşılaştığı sorunları nasıl çözeceğini kara kara düşünüp haklarından habersiz sorunlarını çözmeye çalışırken yaşanan bu süreçte yapılması gerkenleri bir bilene sorduk.... İşte Bilim Snayi ve Ticaret İl Müdürü Alaatin Fırat`ın mağdur tüketiciye önerileri...
HABERİN GİRİŞİ
Gün geçtikçe artan mal ve hizmet çeşitliliği, bereberinde gelen satış tekniklerindeki farklılaşma ve artış sorası çok fazla mağduriyet yaşayan vatandaş yaşadığı mağduriyetler konusunda nasıl bir tedbir alacağını ve kimlere başvuru yapacağını bilmiyor.
Aldığı mal veya hizmetle alakalı karşılaşılan sorunları nasıl çözeceğini bilmeyen tüketiciler haberimize kulan verin… Satın aldığınız bir mal ya da hizmet, ambalajında, tanıtım ve kullanma kılavuzunda veya yapılan ilan ve reklamlarda var olduğu söylenen özellikleri taşımıyor, bu durum kusur oluşturuyorsa ayıp olarak adlandırılmaktadır. İşte satın aldığımız bir mal ve ürünün ayıplı olması durumunda neler yapmamız gerektiğine dair haber ekibimize değerlendirmede bulunan Bilim, Snayi ve Ticaret İl Müdürü Alaattin Fırat yapılacak en etkili çözüm yolunun Tüketici hakem heyeti`ne başvurmak olduğunu vurguluyor... Fırat açıklamasında “4077 sayılı kanunla kurulan 16 ilçemizde ilçe kaymakamlıklarında ve il de ise Bilim , Snayi ve Ticaret il müdürlüğü bünyesinde il hakem heyeti mevcuttur. Hakem heyetlerimizin görevi her yıl bakanlar kurulunun kararıyla değişmektedir. 1191 liralık şikâyetlerde hakem heyetlerinin verdiği karar bağlayıcıdır. İl hakem heyetlerine ise 3110 lira ve üstü durumlarda başvurulur. Tüketicilerimiz mal veya hizmetle alakalı bir sorunla karşılaştıkları zaman mutlaka hakem heyetlerimize başvursunlar. Mal veya hizmetin garanti belgesi , faturası mutlaka tüketicinin elinde bulunmalı. Hakem heyetlerimize bu belgelerle birlikte dilekçesini yazarak başvurur ve çözüm 3 ay içinde sonuçlanacaktır. “
Peki Ayıplı bir mal veya hizmetle karşılaşan vatandaşların hakları nelerdir? Alaatin Fırat o konuayda açıklaık getirerek şunları kaydetti....
“Satın alınan mallarda ileride oluşabilecek arızalara karşı Tüketiciler garanti belgesi ile koruma altına alınmıştır. Garanti süresi 2 yıldan az olamaz ve malın satış tarihinden itibar başlar. Garanti belgenizi mutlaka onaylatmalısınız. Garanti süresi içinde garanti kapsamından olan arızaların onarımı için tüketiciden hiçbir şekilde ücret talep edilemez. Vatandaş ayıplı bir mal ile karşılaştığında öncelikle şunu yapar. İlk olarak ilk 30 gün de malı aldığı yere iade etme hakkı vardır. 30 günden sonra garanti devreye girer ve sorunla alakalı servisin ilgilenmesi beklenir. Sorun giderilmez ise mal veya hizmette 1 yıl içerisinde aynı yerden ikiden fazla sorun meydana geldiğinde, garanti süresi içerisinde ise 6’dan fazla değişik arıza ile karşılaşıldığında ve bu sorunları servis çözmediğinde tüketicinin seçilmiş hakları meydana geliyor. Bu haklar Ödediğiniz bedelin iadesi, Malın yenisi ile değiştirilmesi, Ayıp oranında bedel indirimini ve Ücretsiz tamiri şeklindedir. “
Peki vatandaş hakem heyetlerine nereden nasıl başvurabilir?
Bilim , Snayi ve Ticaret İl Müdürü Alaatin Fırat baş vuru onusunda yaptığı değerlendirmede Vatandaşlarımız hakem heyetlerimize mal veya hizmetin garanti belgesi ve faturası ile şikayetini belirten dilekçeyi de ibraz ederek başvurabilir. Hakem heyetlerimize ilçe kaymakamlıklarımızdan ulaşabilirler. Başvurudan sonra 3 ay içerisinde sonuçlanacaktır. Hakem heyetlerinin kararına taraflar uymaz ise de tüketici mahkemesine başvurulur. Bu mahkemenin kararı nihayidir. Hem tüketici hem satıcı uymak zorundadır” ifadelerini kullanıp
Tüketici hakem heyetine başvuru için gerekli belgeler ise şöyle sıraladı....
1.Tüketiciler ile satıcılar arasında çıkan uyuşmazlıkları çözümlemek ve tüketici mahkemelerinde delil olarak ileri sürebilecek kararları almak üzere Tüketici Sorunları İl Hakem Heyeti ile İlçe Hakem Heyetleri kurulmuştur.
2.Başvurular tüketicinin mal veya hizmeti satın aldığı satıcının bulunduğu yerdeki hakem heyetine yapılır.
3.Kapıdan satışlarla ilgili uyuşmazlıklarda tüketicinin bulunduğu yerdeki hakem heyetine başvurulur.
Gerekli Belgeler
1.Uyuşmazlık konusunu içeren dilekçe.
2.Delil oluşturan ilgili belgeler.
İşlem Adımları
1.Müracaatlar, başvuru tarih ve sırasına göre en geç bir ay içinde Hakem Heyetince görüşülür ve karara bağlanır.
2.Kararlar alındığı tarihten itibaren 3 gün içinde taraflara yazılı olarak bildirilir.
Başvuru Yeri
1.Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğü (İl Hakem Heyeti)
2.İlçe Hakem Heyetleri
Başvuru Şekli
Postayla yapılan başvurular kabul edilmez.
İlgili kişi şahsen başvurmak zorundadır.