Teknoloji alanında yaşanan gelişmelerin bir sonucu olarak internet, günümüzde ticaretin de elektronik alana taşınmasını sağladı.
Teknolojinin nimetlerinden faydalanan bir çok vatandaş artık alışverişlerini internet üzerinden gerçekleştiriyor. Ancak teknolojğinin sağladığı bu imkan bir çok sakıncayıda beraberinde getririyor...Bu sakıncaların en büyüğüde hiç şüphesiz ünlü markaların taklit ürünlerinin düşük fiyatlarla vatandaşa gerçek gibi satılması... Tüketicinin ‘İndirimli ürün’ olarak alışveriş siteleriden aldığı markalı ürünler le ilgili gerçek ne yazıkki teslim aldıktan sonra ortaya çıkıyor. Peki mağdur olan tüketici bu durmda ne yapmalı tüketici bu durumda ne yapmalı? Tüketiciyi koruyan yasal süreç nasıl işliyor? Her geçen gün hayatımızda dahada fazla yer edinen bu soruların cevabını Ticaret İl Müdürü Alaattin Fırat’a sorduk. İşte Fırat`ın aktarımı ile tüketicinin mağdur olmaması için bilmesi gerekenler…
İnternetten alışveriş yapanların sayısındaki hızlı artış beraberinde yaptığı alışveriş sırasında veya sonrasında problem yaşayan ve hala ne yapacağını bilmeyen tüketici sayısını da o oranda artırıyor... Bizde tüketicinin bu konuda bilinçlenmesi için ve mevcut mağduriyetlerde nasıl bir yol izlenilmesi gerketiğini öğrenmek üzere Ticaret İl Müdürü Alaattin Fırat’in kapısını çalıp sorulkarımızı bir biriardına yönelttik... Ticaret İl Müdürü Alattin Fırat 6502 sayılı Tüketici Koruma Yasasının 28 Mayıs itibariyle yürürlüğe girmiş olduğunu hatırlatarak, “Daha önce Tüketiciyle ilgili konuları şçeren 4077 sayılı kanundu. Bu kanun yürürlüğe girince eski kanun kalkmış oldu.6502 Sayılı Tüketici Koruma Kanun’un en büyük özelliklerinden biriside internet satışları ile ilgilidir hükümlerin yer almasıdır ” değerlendirmesinde bulunup tüketicinin kanıundan kaynaklı haklarını aktarırıken şunarı kaydediyor.... "Tüketici mesafeli sözleşmeyi yada buna karşılık gelen herhangi bir teklifi kabul etmeden önce ayrıntıları yönetmenlikte belirlenen hususlarda siparişi onaylandığı takdirde ödeme yükümlülüğü altında girecek konusunda açık ve anlaşılır şekilde satıcı ve sağlayıcı tarafından bilgilendirilir. Tüketicinin bilgilendirmeye dair konu satıcıya aittir. Tüketiciye teslimi anında, taraflarca kararlaştırılmış olan örnek ya da modele uygun olmaması ya da objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırı olan mal ayıplı kabul edilir. Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda, internet postalında ya da reklam ve ilanlarında yer alan özelliklerinden bir veya birden fazlasını taşımayan; satıcı tarafından bildirilen veya teknik düzenlemesinde tespit edilen niteliğe aykırı olan; muadili olan malların kullanım amacını karşılamayan, tüketicinin makul olarak beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar da ayıplı kabul edilir. Ücretsiz onarım veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi haklarından birinin seçilmesi durumunda bu talebin satıcıya, üreticiye veya ithalatçıya yöneltilmesinden itibaren azami otuz iş günü, konut ve tatil amaçlı taşınmazlarda ise altmış iş günü içinde yerine getirilmesi zorunludur. Ücretsiz onarım veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi haklarından birinin seçilmesi durumunda bu talebin satıcıya, üreticiye veya ithalatçıya yöneltilmesinden itibaren azami otuz iş günü, konut ve tatil amaçlı taşınmazlarda ise altmış iş günü içinde yerine getirilmesi zorunludur. Ücretsiz onarım veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi haklarından birinin seçilmesi durumunda bu talebin satıcıya, üreticiye veya ithalatçıya yöneltilmesinden itibaren azami otuz iş günü, konut ve tatil amaçlı taşınmazlarda ise altmış iş günü içinde yerine getirilmesi zorunludur.”
Fırat açıklamalarının sonunda ise mağdur olan tüketicinin yapması gerekenleri sıralrken ise şu ifadeleri kullandı.. “İmzalamış olduğunuz taksitli satış sözleşmeleriyle ilgili mağdur edildiğinizi düşünüyorsanız; 2.000 TL’nin altında bulunan uyuşmazlıklarda İlçe Tüketici Hakem Heyetlerine, 3.000 TL’nin altında bulunan uyuşmazlıklarda İl Tüketici Hakem Heyetlerine, büyükşehir statüsünde bulunan illerde ise 2.000 Tl ile 3.000Tl arasındaki uyuşmazlıklarda İl tüketici hakem heyetlerine başvuru yapabilirsiniz. 3.000Tl’nn üzerindeki uyuşmazlıklarda ise doğrudan Tüketici Mahkemesine başvuru yapabilirsiniz”