?TÜKETİCİLERİMİZ HAKLARINI YETRİNCE BİLMİYOR?
Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin haber ekibimize yapmış olduğu değerlendirmede tüketicilerimizin haklarını yeterince bilmediklerini vurgulayarak ?Örneğin yeni düzenlenen tüketici kanunlarıyla artık bankalardaki haklarınız değişti. Yeni düzenlemeyle birlikte çekilen kredi istendiği takdirde 14 içinde geri iade edebilecek. Fakat tüketici bundan haberdar değil. ? diye konuştu yeni yasa ile elde edilen haklar konusunda bilgi verdi?
?Tüketici Hakları´ her ne kadar kulağa yabancı gelse de uygar dünyada bu kelimelerin altı doldurulmuş durumda ? Sözün özü gerçekten böyle bir hak var. Aslında her ne kadar bilinip uygulanmıyor olsa da bizim ülkemizde de var. İşte bu konun altını kalın çizgilerle çizerek tüketicilerimizin haklarını yeterince bilmediklerini vurgulayan Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin haber ekibimize yaptığı değerlendirmede hak kaybına uğradığımız konuların başında bankalarla olan münasebetlerimizde yaşadığımız mağduriyetler olduğunu vurgulayarak ? Kişiler banka ürünlerini kullanırken okumadan imzaladığı kağıtlar, hak arama noktasında vatandaşı köşeye sıkıştırıyor. Ancak tüketiciler, haklarını bilmedikleri için hiçbir şeye itiraz edemiyor? ifadesini kullandı?
Tüketici Birliği Genel Başkanı Şahin sözlerinin devamında öncelikle, okumadan imzaladığımız sözleşmeler konusuna vurgu yaparak, bu sözleşmeler eğer taraflar müzakere yapmadan tüketiciye dayatılmışsa, geçersizdir? ifadesini kullandı ve ekledi ?Türkiye´deki sözleşmelerin, sadece bankalar açısından değil birçok işletme açısından tek bir özelliği var, tüketici için idam fermanı gibidir. Yani sözleşmede öyle maddeler vardır ki tüketici hiç kıpırdayamaz, her şeyi ile mahkûm edilmiştir. Her hangi bir konuya itiraz edilecek olsa imzalanmış sözleşmenin maddeleri öne sürülür. Rahat hareket edemez tüketicinin hakkı yoktur. Türkiye´de hak arama bilinci de maalesef Türkiye´nin kuruluşundan beri, kolay kolay hak aramak filan anarşistlik kabul edildiği için insanlar çekinir. Sözleşmeler önceden hazırlanmış, matbu ve tek tarafça hazırlanmış ise zaten kanunen haksız sözleşmelerdir. O sözleşme, sözleşme vasfı taşımaz, tek taraflı ve haksız bir sözleşmedir, otomatikman geçersizdir. Şimdi 35 tane maddeyi yazıp bankalar, tüketiciye diyor ki; ?en alta ?Okudum, Anladım, Müzakere ettik ve imzaladım´ yaz? diyor. Yani 36´ncı maddeyi de zorla yazdırıyor, bunu müzakere ettik diyor. Böyle müzakere olmaz Kanun diyor ki; tek tek maddelerin müzakere edilmesi lazım, müzakere etmediğinizde tek taraflı olmuş oluyor ve tek taraflı sözleşmeler geçersizdir. Şimdi hakem heyetleri sayesinde, birçok sözleşme altına bunlar yazılsa bile iptal edilebiliyor. Dolayısıyla tüketiciler, bu şekilde tek taraflı hazırlanan sözleşmelere itiraz edebiliyorlar.?
Tükeciler Birliği Genel Başkanı Şahin, bir başka konu olan kredi iade konusuna da açıklık getirerek, artık tüketicilerin çekmiş oldukları kredileri günlük faizini ödemeleri koşuluyla 14 gün içinde iade hakkımız olduğunu hatırlatıp, günlük faizinde çok cüzi rakamlar olduğunun altını çizdi; ?Tüketici gerek reklamların, gerekse kültürel hayatın ve sosyal hayatın yanlışlığı nedeniyle hata yapabiliyor. Aileler bazı şeylere ihtiyaç duyabiliyor, araç alımı gibi, ?48 taksitle banka kredi veriyor, hadi alalım! Şimdi bizim kültürel alt yapımız bu, komşumuz almış, akrabamız almış, bizde niye yok! Ve evi geçindiren kişi erkek ya da bayan fark etmiyor, etki altına alınıyor. Bu şekilde insanlar gidip bankalardan kredi çekiyor. Şimdi bankadan kredi çekmek eskiden şöyleydi, krediyi çektik, bitti. Buradan dönüş yok, bunu mecbur ödeyeceğiz. Vazgeçersek ciddi bir yaptırımı var.? şimdi gaza gelme olayı bizim toplumumuzda çok yaşandığı için kanunlar hazırlanırken biz şunu istedik; vazgeçme hakkı olsun. Örneğin kişi bankadan kredi çekti, daha sonra vazgeçti ve yanlış yaptığını düşündü. İşte bu duruma dönüş hakkı verilmesi lazım. Şimdi artık bu durumda tüketiciler istedikleri takdirde 14 gün içinde çekmiş oldukları krediyi bankaya iade edebilir. Sadece paranın kendinde kaldığı günlük faizi ödemelidir bu da çok cüzi bir rakamdır.?
Şahin sözlerinin sonunda ? Bankalarda en çok yaşanan sıkıntının , birden fazla gişe olmasına rağmen, bütün gişelerin açılmaması. Günlük hayatta herkes işini hızlı şekilde tamamlamak istiyor ancak, bankaya geldiğinizde 7 gişeden yalnızca 2 tanesi çalışıyor. Bu durumda uzun kuyruklar canınızı sıkabilir. Bu konuda da tavrınızı koymalısınız. Çünkü bu sizin en doğal hakkınız. Bakın burada bir hukuka gerek yok, o anki tüketicinin yaptırımına bağlı. Yani bir tüketici istesin ki ben buna şahidim; tüketici müdürü yukarı kattan aşağı indirebilir, gişeye oturtup işlem yaptırabilir. Tüketici gücünü bilmiyor. Biz eğer orada bekletiliyorsak, kapatın hesabınızı başka banka mı yok. Gidin başka banka ile anlaşın diğer bankalarda aynı işlemi yapıyor. Yani tüketici bir tavır göstermeli hatta biliyorsunuz artık sabit hat kullananlar çok azaldı, insanlar mobil telefonlara yöneldi. Şimdi sayı çok düştüğü için ne yapıyor o firmalar, sürekli reklamlar yayınlıyor, güzel kampanyalar yapıyor vs. çünkü kullanan sayısı yarı yarıya düştü. Bakın biz bunu, bankalara, mağazalara, internet firmalarına da yapabiliriz. Yani tavır tüketicinin en büyük silahıdır. Bu da son derece doğal, kanuni hakkıdır. Bunu gösterdiği sürece karşı taraf düzelmeye mahkûmdur. Biz hakkımızı aradıkça, tavır koydukça işletmeleri, bankaları çok daha kaliteli noktaya getiririz.?
HABER: M. EMRE KİPMAN