Tüketiciler, Tüketici Hakem Heyetleri’nden şikayetçi

Tüketiciler, Tüketici Hakem Heyetleri’nden şikayetçi

  Tüketiciler, Tüketici Hakem Heyetleri’nden şikayetçi
Güncel 16.01.2023 14:00:00

EDİTÖR

ihlas Haber Ajansı

Haberi Sesli Oku

Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin, 2022 yılında kendilerine gelen şikayetlerle ilgili yaptığı değerlendirmede “Şikayetlerde 1. sırayı yüzde 32 ile tüketici hakem heyetleri şikayetleri aldı. Garip ve şaşırılacak bir durum. Tüketiciyi korumakla alakalı kurulan tüketici hakem heyetleri, tüketici tarafından en çok şikayet edilen kurum oldu" ifadesini kullandı.

Daha önceki yıllarda gelen şikayetlerin 2022’de ters düz olduğunu ve en çok şikayet oranının İlçe Tüketici Hakem Heyetlerine geldiğine dikkat çeken Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin şu bilgileri paylaştı “Her sene gelen şikayetlerin yüzde 100’ü mal ve hizmetler üzerine olurdu. Tüketici işlemi budur zaten. Mal veya hizmet alır, bunda da bir ayıp ya da kusur olur ve iade, değişim süreci başlardı. Yüzde 100’ü de bununla alakalı olurdu fakat her seneyi ters düz eden bir sene yaşadık 2022’de. Sadece yüzde 38’i alınan mal ve hizmetle alakalı bir şikayet senesi geçirdik. Yüzde 38’i mal ve hizmetle alakalıysa geriye kalan da ne derseniz, tüketici şikayetleri ama konular çok farklı. Her sene ilk sırada bankalar, ikinci sırada GSM operatörleri, uzaktan satışlar, internet hizmetleri, mobilya, beyaz eşya, teknik servisler gibi şikayetler birbiriyle yer değiştirirdi. Bu sene bu şikayetlerin tamamı 3, 4 ve 5. sıraya kadar düştüler. İlk 2 sırayı alan şikayetlerde de 1. sırayı yüzde 32 ile tüketici hakem heyetleri şikayetleri aldı. Garip ve şaşırılacak bir durum. Tüketiciyi korumakla alakalı kurulan tüketici hakem heyetleri, tüketici tarafından en çok şikayet edilen kurum oldu. Hakem heyetlerini il ve ilçe hakem heyetleri olarak ikiye ayırıyoruz. Gelen şikayetler kaymakamlıklara bağlı ilçe hakem heyetleriyle alakalı. Bize gelen 14 bin 763 şikayetin yüzde 32’si ilçe hakem heyetlerini şikayet ederek noktaladı. Pandemi döneminde özel okullarla da alakalı okulun olmadığı dönemde ücret iadeleri ile alakalı da tüketici hakem heyetleri hep okulların lehine karar verdiler. Bunların tamamı görüşle, görüş yazısıyla alakalı kararlardı. Kanunlara dayanarak verilen kararlar olmadığı için tüketici hakem heyetleri bu kararlardan dolayı çok şikayet edildi bize. Bu da çok garip bir durum. Tüketiciyi korumak için kurulacaksın ama tüketici tarafından en çok şikayet edilen kurum olacaksın. İlçe hakem heyetleri aslında vasfını yitirdi ve kesinlikle bir değişiklik gerekiyor. İl hakem heyetleri de tüketicinin şikayet etmediği bir kurum halinde” 

Şahin, listenin 2. sırasında hukuk bürolarının olduğunu hatırlatıp şöyle konuştu “İkinci şikayet de geçen sene yine mal alım satımıyla, hizmet alımıyla alakalı değil yüzde 30 olarak hukuk büroları var. Bunların da şikayet edilme sebebi de mesela bir hukuk ofisi kurulmuş sürekli insanları taciz ediyorlar. İcrayla tehdit ediyor, hapis cezasıyla tehdit ediyor, çilingirle kapıyı açmakla tehdit ediyor, sicilini bozmakla tehdit ediyor. Yani hukuki bütün imkanlarını kullanıp, bunları tehdit amacı olarak tüketiciye çeviriyorlar. Tüketici en çok bunlardan şikayetçi oldu. Olayın aslı olmadığı için şikayetçi oldu. Yani bir hukuki sorununuz olur, hukuk firması da doğal olarak takip eder sizi ve alacağını almak için taahhütte bulunmuşsanız, taahhüt ihlal yapmışsanız hapis cezası ile sizi tehdit eder ama bu öyle değil. Hiçbir işlem yok, hukuken yapılacak hiçbir işlem olmamasına rağmen boşuna tehdit yani korkutarak tehdit. Bu sorunlarla ilgilenmeleri gerektiğini Barolar Birliği’ne hatırlatıyoruz”                                                                                                         

2022 yılında aslında tüketici hukukunda bulunmayan ev sahibi-kiracı konularında da şikayet aldıklarının altını çizen Şahin şunları kaydetti  “Bu 2 sorundan sonra en çok şikayetçi olunan husus da uzaktan satışlar. Türkiye’de hala uzaktan satışlar altyapısı olmayan, önüne gelenin satış yaptığı, özellikle internet ortamında rahatlıkla reklam yaparak satış yaptığı ama sonra kimsenin muhatap bulamadığı mecralar yüzde 14 oranında da 3. sırayı almış durumda. 4. sırada yine aslında tüketici hukukunda olmayan bir sorun olan ev sahibi-kiracı sorunları var. Geçtiğimiz sene mal ve hizmetlere tüketici hakem heyetleri yüzde 200-300 zam yapılırken, kiraların yüzde 25 ile sınırlandırılması bu noktada tüketici ile ev sahibini karşı karşıya getirdi. Birçok kavga ve gürültü yaşandı. Bununla alakalı da bize yüzde 5 oranında şikayet gelmiş. Yüzde 9 cayma bedelleri hala devam ediyor şikayet sıralamasında. Hakem heyetlerinin aslında yanlış verdiği kararlar noktasında bize gelen şikayetlerde hala cayma bedelleri, taahhütlü aboneliklerde sıralamada yerini alıyor. Bunun dışında daha önce 1, 2 ve 3. sırada olan bankacılık ve teknik servisler ve telefon hizmetleri konusundaki şikayetler son sıraya girmişler ve yüzde 10’luk bir dilimde diğerleri arasında yer almışlar. Bu şikayetler neredeyse artık yok denece kadar azalıyor ama farklı şikayetler öne çıkıyor”                                               

Haber Kaynak : İHA

Kayseri Şeker’den çiftçiye 2025’te 672 milyon TL destek

Kayseri Şeker, 2025 üretim yılı kapsamında çiftçilere 4. söküm avansı olarak 200 milyon 727 bin TL ödeme yaptı. Toplam destek 672 milyon TL'yi geçti. Detaylar Kayseri Haber'de...

Başkan Büyükkılıç: "Kayseri, girişimciliğin merkezi bir şehir"

Kayseri Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Memduh Büyükkılıç, Kayseri Girişimcilik Zirvesi’nde gençlerle buluşarak Kayseri’nin girişimciliğin merkezi olduğunu söyledi.

Yol kontrolünde 930 paket kaçak sigara ele geçirildi

Kayseri’de jandarma ekipleri tarafından yapılan çalışmalarda 930 paket bandrolsüz sigara ele geçirildi.

Jandarmadan tarihi eser kaçakçılarına operasyon

Kayseri’de jandarma ekipleri tarafından yapılan operasyonda Roma dönemi mezar steli ele geçirildi.

Hacılar Bezi coğrafi işaret yolunda: Kültürel miras için önemli adım

Hacılar Belediyesi; yöresel kültür mirasının korunarak gelecek nesillere aktarılması amacıyla Hacılar bezinin coğrafi işaret almasına yönelik başlattığı çalışmaları kararlılıkla sürdürüyor.

Talas Belediyespor U-19, sahasında Adana 01 FK’ya 3-1 mağlup oldu

Gelişim Ligi U-19 Kategorisi 8. Grup’ta 13. hafta karşılaşmasında Talas Belediyespor, Kayseri’de konuk ettiği Adana 01 FK’ya 3-1 mağlup oldu.

Mobilya fabrikasında çıkan yangın söndürüldü

Kayseri’nin Kocasinan ilçesinde masa sandalye üretimi yapan atölyede çıkan yangın ekipler tarafından söndürüldü.

İl Sağlık Müdürü Erşan’dan Özvatan’da sağlık hizmetlerine yakın takip

Kayseri İl Sağlık Müdürü Dr. Mehmet Erşan; Özvatan programı kapsamında ilçede bir dizi ziyaret ve incelemelerde bulundu.

Melikgazi’de 6 yılda 2 bin 523 metruk yapı ortadan kaldırıldı

Melikgazi Belediyesi ilçe genelinde estetiği bozan ve güvenliği tehdit eden metruk yapıları ortadan kaldırıyor. 2025’te yaklaşık 100 yapının yıkımı gerçekleştirilirken son 6 yılda toplam 2 bin 523 metruk yapı için işlem uygulandı.

Baki Ersoy’dan Bünyan’a müjde

Milliyetçi Hareket Partisi (MHP) Kayseri Milletvekili Baki Ersoy, Sokak Sağlıklaştırma Projeleri için sağlanan destekler ile Bünyan'a ekskavatör hibesi edildiğini açıkladı.

Erciyes’te kayak sezonu açıldı: Kayakseverler pistlere akın etti

Türkiye’nin önemli kayak merkezlerinden Erciyes’te, yağan kar ve suni karlama çalışmalarıyla birlikte kayak sezonu resmen başladı. Sezonun açılmasıyla çok sayıda kayaksever Erciyes’e çıkarak pistlerde hasret giderdi.

KTO Başkanı Gülsoy: “Gelecek, teknolojiyi insani değerlerle harmanlayanların olacak”

Kayseri Ticaret Odası (KTO) Başkanı Ömer Gülsoy, geleceğin teknolojiyi en çok kullananların değil, teknolojiyi insani değerlerle en iyi harmanlayanların olacağını söyledi.

Büyükkılıç’tan taraftara ulaşım desteği: 1 yılda 90 saat ücretsiz tramvay

Kayseri Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Memduh Büyükkılıç’ın talimatıyla, Kayserispor’un iç saha maçlarında tramvaylar taraftarlara ücretsiz hizmet vermeye devam ediyor.

Büyükşehir Belediyesi denetimleri aralıksız devam ediyor

Kayseri Büyükşehir Belediyesi Zabıta ekipleri, kentin huzur, düzen, sağlık ve güvenliği için denetimlerini sürdürüyor. Detaylar Kayseri Haber'de...

Bakan Işıkhan açıkladı: SGK’ya bin yeni personel alımı yapılacak

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Vedat Işıkhan, Sosyal Güvenlik Kurumu bünyesine farklı unvanlarda bin sözleşmeli personel alınacağını duyurdu. Başvurular 18–25 Aralık 2025 tarihleri arasında yapılacak.

Talas’ta renkli dönem başlıyor: 2026 “Talas Çiçek Yılı” ilan edildi

Talas Belediyesi, 2026 yılını “Talas Çiçek Yılı” ilan etti. Mayıs ayı boyunca Talas Çiçek Festivali ile ilçe; koku koridorları, yarışmalar, sergiler ve rengârenk etkinliklerle adeta çiçek bahçesine dönüşecek.