ÖĞRETMEN ATAMA MÜLAKATLARINI MECLİSE TAŞIDI
Cumhuriyet Halk Partisi Kayseri Milletvekili Çetin Arık, kamuoyunda tepkilere yol açan öğretmen atamalarındaki mülakatları Türkiye Büyük Millet Meclisi´ne taşıdı. Arık, hiçbir objektif kriter içermeyen mülakatların beraberinde bir çok şaibeyi de gündeme getirdiğini iddia ederek; Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz´ın yanıtlaması istemiyle soru önergesi verdi.
CHP Kayseri Milletvekili Çetin Arık, öğretmen atamalarında uygulanan mülakat yöntemine tepki göstererek, konuyu TBMM´ye taşıdı. Objektif kriterler içermeyen mülakat sisteminin kamuoyunda rahatsızlık yarattığını iddia eden Arık, Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz´ın yanıtlaması istemiyle soru önergesi verdi. Arık, soru önergesinde şu görüşleri dile getirdi:
?AKP iktidarı ile birlikte devlette işe alımlarda esas olan KPSS bir anlamda by pass edilerek, mülakat sistemi gündeme gelmiştir. Son olarak öğretmen atamalarında gündeme gelen mülakat sistemi kamuoyunda haklı eleştirileri de beraberinde getirmiştir. Objektif kriterlerden uzak olan mülakat sistemi devlete olan güveni de sarsmış, Milli Eğitim Bakanlığı´na olan güven zedelenmiştir. Bu bağlamda;
1. Mülakatta başarılı olan adaylara "Torpilci", başarısız olan adaylara ise "Örgüt mensubu" damgası vurulmuştur. 495 Komisyon ve 1485 üyenin bulunduğu Mülakat Sisteminden "Objektiflik" beklenemez. Zira puanlar ve puan dalgalanmaları komisyondan komisyona inanılmaz derecede değişiklik göstermiş, "Objektiflik" ile uzaktan yakından alakası olmadığını göstermiştir. Bu konuda bir inceleme başlattınız mı?
2. Bazı komisyonların OHAL´den korktukları ve olumlu kanaat notu kullanamadıkları yüksek puan verdikleri kişilerin ?örgüt mensubu´ oldukları ihtimaline karşı kıt puan verip sorumluluktan kaçındıkları belirtilmektedir. 18 ilde yapılan mülakat merkezlerinden Trabzon ve Sivas gibi bazı illerde hemşehricilik yapılıp adayların kayrıldığı öne sürülmektedir. Bakanlığınıza bu konuda bir bilgi ulaşmış mıdır? Ulaştı ise bu konuda nasıl bir çalışma yürütüyorsunuz?
3. Mülakatın asıl getirilme amacının ?Örgüt Mensuplarını ayıklamak´ olduğunu bizzat Sayın Cumhurbaşkanı ifade etmiştir. Milli Eğitim Müdürlüklerinde oluşturulan komisyonların üyeleri, insanların örgüt mensubu olup olmadığını hangi kriterlerle tespit ettiler. Bugüne kadar yaşadığımız acı örneklerde göstermiştir ki, bir örgütün sızdığı sınavlar, merkezi yerleştirme ile yapılan sınavlar değil askeri okullar, polis okulları, hakim ve savcı alımı gibi mülakatın yüzde 100 etkili olduğu sınavlar olmuştur. Ama her hangi bir örgütün mensuplarının sızmasının engellenmesi ise mülakat yerine ?güvenlik soruşturması´ yapılması çok daha akılcı bir yöntem olmaz mı?
4. Mülakatta bazı öğretmen adaylarının etnik köken ve mezhepsel nedenlerden dolayı düşük puan aldığı öne sürülmektedir. Bu konuda size yansıyan bir bilgi var mıdır? Varsa bu konuda nasıl bir çalışma yürüttünüz.
5. Milli Eğitim Komisyonu Toplantılarında, yaşanan şaibelerin ortadan kalkması için video ve ses kaydı yapılması yönündeki taleplerimiz neden reddedilmektedir? Bundan sonraki süreçte şaibeleri kaldırmak için video ve ses kaydına izin vermeyi düşünüyor musunuz?
6. Mülakat Komisyonundaki üyelerin, adayları mülakat yapacak seviyede olup olmadığını neye göre belirlediniz? 3 kişilik Mülakat Komisyonundan Yüzü aşkın branşa mensup Öğretmen Adaylarının, Öğretmenlik mesleğine uygun olup olmadıklarına karar vermelerini beklemek ne kadar mantıklıdır?
7. KPSS Genel Kültür Genel Yetenek, Eğitim Bilimleri ve Öğretmenlik Alan Bilgisi sınavlarından alınan puanlar yok mu sayılacaktır? Zira bu sınavların toplam süreleri, mülakat sınavının süresinin en azından 30 katıdır. Bunun herhangi bir mantık ile izahı var mıdır?
8. 90 KPSS puanına sahipken Mülakattan 70 puan verilerek kontenjan dışında bırakılan, ailesini geçindirmek zorunda iken ailesinin yüzüne bakamaz hale getirilen öğretmenlerin vebali göze alınmış mıdır??